Životní situace

Uzavření manželství formou církevního sňatku

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
 Uzavření manželství formou církevního sňatku.
4. Základní informace
k životní situaci

1.     Zjednodušený návod k uzavření církevního manželství je určen pro snoubence, kteří (oba):

  • mají české státní občanství s trvalým bydlištěm v České republice,
  • nebyli dříve oddáni nebo rozvedeni v cizině,
  • nejsou ovdovělí,
  • jsou zletilí,
  • rozumí a mluví česky, nejsou němí ani neslyšící, netrpí duševní poruchou, nebyli zbaveni způsobilosti k právním úkonům ani jejich způsobilost k právním úkonům nebyla omezena.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Snoubenci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Církevní sňatek může být uzavřen až po předložení osvědčení vydaném příslušným matričním úřadem o tom, že snoubenci splnili všechny požadavky zákona pro uzavření platného manželství. Osvědčení nesmí být starší šesti měsíců.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Písemnou žádost o vydání osvědčení o splnění požadavků pro uzavření církevního sňatku podejte osobně na příslušném matričním úřadě.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno.
Orgán církve či náboženské společnosti.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod
S kým: matrikářka
Kdy: pondělí, středa: 8.00-11.00, 12.00-17.00
        úterý: 08:00-11:00
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou

K písemné žádosti snoubenci předkládají:

  • platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
  • dotazník k uzavření manželství,
  • rodný list,
  • doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem),
  • výpisy údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat platným občanským průkazem).

Činnost úřadu: Přijímá žádosti o vydání osvědčení o splnění požadavků pro uzavření církevního sňatku.

11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici

Formulář pro žádost o vydání osvědčení
Dotazník k uzavření manželství je také k dispozici u orgánu církve.
Žádost o vydání osvědčení k církevnímu manželství

Osvědčení vydané matrikou na předepsaném formuláři předloží snoubenci osobě pověřené oprávněnou církví nebo náboženskou společností před uzavřením manželství (obřad).

12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit

Vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku 500,- Kč

13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Lhůty jsou řešeny v souladu se správním řádem.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Do protokolu o uzavření manželství se zapisují jména, příjmení a rodná čísla svědků; jde-li o cizince, který nemá rodné číslo, datum a místo jeho narození. Z uvedeného vyplývá, že svědek se u uzavření manželství prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Orgán státem registrované církve nebo náboženské společnosti, před kterým došlo k uzavření manželství, je povinen do 3 pracovních dnů od uzavření manželství doručit protokol o uzavření manželství příslušnému matričnímu úřadu, v jehož obvodu bylo manželství uzavřeno. Matriční úřad provede na základě protokolu o uzavření manželství zápis manželství do matriční knihy (do 30 dnů od jeho doručení) a vydá manželům oddací list, na základě kterého žádají o vydání nového občanského průkazu, případně cestovního pasu.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška Ministerstva vnitra ČR č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení, , ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související
předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
V případě nevyhovění žádosti o vydání osvědčení (církevní sňatek) je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy Co jsou "matriční úřady"?
Matričními úřady jsou obecní úřady, městské úřady, v hlavním městě Praze úřady městských částí, v územně členěných statutárních městech úřady městských obvodů nebo úřady městských částí a pro území vojenských újezdů újezdní úřady, které určí a jejich správní obvody vymezí Ministerstvo vnitra prováděcím právním předpisem. Seznam matričních úřadů je uveden v příloze vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů.
22. Další informace

Podrobné informace Vám podá příslušný matriční úřad a orgán církve či náboženské společnosti.

V Českém Brodě: Městský úřad Český Brod, náměstí Arnošta z Pardubic 56, matrika, tel. 321612142

23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě

Stránky jiných matričních úřadů
Stránky ministerstva vnitra

Stránky orgánů církve či náboženské společnosti

24. Související životní situace
a návody, jak je řešit

Uzavření manželství formou občanského sňatku

Vydávání matričních dokladů - rodný, oddací a úmrtní list

Vydání občanského průkazu

Uzavření manželství státního občana ČR s cizincem na území ČR

 

25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
MěÚ Český Brod, matrika
26. Kontaktní osoba

Lucie Vojáčková, tel. 321612142,
e-mail: vojackova@cesbrod.cz

Ivana Křížková, tel. 321612144,
e-mail: krizkova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
1.1.2024
28. Popis byl naposledy
aktualizován
5.1.2024
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Při řešení této životní situace je nutné obrátit se na orgány církve a místně příslušnou matriku.

Oznámení přestupku na úseku sociálních věcí

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Oznámení přestupku na úseku návykových látek, na úseku školství, na úseku sociálně právní ochrany dětí, na úseku zdravotnictví a na úseku střelných zbraní a střeliva.
4. Základní informace k životní situaci

Jedná se zejména o přestupky:

  • na úseku návykových látek dle zákona 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, podle § 39 se přestupku dopustí ten, kdo neoprávněně přechovává návykovou látku v malém množství pro vlastní potřebu, nebo neoprávněně pěstuje pro vlastní potřebu v malém množství rostlinu nebo houbu obsahující návykovou látku, nebo umožní neoprávněné požívání návykových látek osobě mladší 18 let, nejde-li o čin přísněji trestný.
  • na úseku školství definované zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), podle § 182a se přestupku dopustí ten, kdo nepřihlásí dítě k zápisu k  povinné školní docházce, nebo nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání nebo zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka nebo povinné předškolní vzdělávání dítěte.
  • na úseku sociálně právní dle zákona 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, např. podle § 59 odst. 1 se přestupku dopustí ten, kdo jako osoba odpovědná za dítě ponechá dítě bez náležitého dozoru přiměřeného jeho věku, rozumové vyspělosti, popřípadě zdravotnímu stavu, a tím je vystaví nebezpečí vážné újmy na zdraví, nebo v důsledku toho dítě způsobí újmu na zdraví jiné osobě nebo škodu na cizím majetku nikoli nepatrnou, nebo použije vůči dítěti nepřiměřený výchovný prostředek nebo omezení, nebo zneužívá nezletilého dítěte k fyzickým pracím nepřiměřeným jeho věku a stupni tělesného a rozumového vývoje.
  • na úseku zdravotnictví dle zákona č. zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, podle § 11 se přestupku dopustí ten, kdo úmyslně zmaří, ztíží nebo ohrozí poskytnutí zdravotní služby.
  • na úseku střelných zbraní a střeliva dle zákona 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, podle § 76 se přestupku dopustí např. ten, kdo vlastní, drží nebo nosí zbraň nebo střelivo v rozporu se zákonem neoznámí nabytí nebo převod vlastnictví ke zbrani, nebo nosí na veřejných shromážděních, slavnostech, sportovních podnicích nebo lidových zábavách zbraň v rozporu se zákonem, nebo znehodnotí nebo zničí zbraň v rozporu se zákonem.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Oznámení o přestupku podává orgán veřejné moci, dále pak osoba, vůči které byl přestupek spáchán, může tak učinit i kterákoli osoba, která se stala svědkem přestupku. Přestupek nelze projednat, uplynul-li od jeho spáchání 1 rok.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Přestupek je nutné oznámit písemně nebo ústně na příslušném Obvodním oddělení Policie ČR, nebo na Odboru vnitřních věcí MěÚ Český Brod.

Oznámit přestupek na Policii ČR může mimo osoby, vůči které byl přestupek spáchán také osoba, která se stala svědkem přestupku. Policie ČR učiní ve věci potřebné kroky (zjistí osobu podezřelou ze spáchání přestupku, svědky a zajistí jejich výslech, zhodnotí, zda se ve věci jedná pouze o přestupek, nebo v závažnějších případech o trestný čin) a poté přestupek postoupí Městskému úřadu v Českém Brodě, nebo jinému místně příslušnému obecnímu úřadu.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace V případě spáchání přestupku učinit ihned oznámení na nejbližší služebně Policie ČR, nebo příslušnému obecnímu úřadu.
8. Na které instituci životní situaci řešit Na Policii ČR nebo na městském (obecním) úřadu podle trvalého pobytu, nebo podle místa, kde došlo ke spáchání přestupku. Při oznámení se uvedou svědci, kteří byli přítomni spáchání přestupku.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V místě spáchání přestupku se neprodleně obrátit na Policii ČR, nebo dle situace požádat někoho o zprostředkování kontaktu (např. souseda, bezpečnostní službu apod.). V Českém Brodě se oznámení o přestupku činí na služebně Policie ČR, Obvodní oddělení, Husovo nám. 65, 282 44 Český Brod, případné dotazy Vám zodpoví Městský úřad Český Brod, Odbor vnitřních věcí,  nám. Arnošta z Pardubic 56, 1.patro číslo dveří 15, 16 a to v  pondělí 8.00-17.00 hod.; úterý 8.00-11.00 hod.; středa 8.00-17.00 hod. Je-li Policií ČR jednání kvalifikováno jako přestupek, je pak jeho projednávání před příslušným orgánem obce, dle místa spáchání přestupku, nebo podle místa, kde se pachatel zdržuje či pracuje, což může přispět k usnadnění projednávání. V Českém Brodě jsou výše uvedené přestupky projednávány Odborem vnitřních věcí.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Doklad totožnosti.

Informace ze strany oznamovatele musí být o tom, co, kdy, kde a jak se stalo, kdo byl svědkem předmětné události.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Žádné předepsané formuláře nejsou.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Při oznámení přestupku se poplatek nevybírá.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Přestupek lze projednat, pokud od jeho spáchání neuplynul 1 rok. Řízení se zahajuje bezodkladně, nejpozději do 60 dnů. Rozhodnutí vydá správní orgán bezodkladně, nejpozději do 60 dnů ode dne zahájení řízení, případně i později.

Přestupek nelze projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok, běh lhůty se přerušuje zahájením řízení o přestupku, jakož i vydáním rozhodnutí o přestupku, jímž je obviněný z přestupku uznán vinným; je-li prvním úkonem v řízení vydání příkazu o uložení pokuty, přerušuje se běh lhůty jeho doručením, kdy přerušením běhu lhůty začíná běh nové lhůty pro projednání přestupku; přestupek však nelze projednat, uplynuly-li od jeho spáchání tři roky.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

V řízení o přestupku je účastníkem řízení obviněný z přestupku; poškozený v části řízení, která se týká jím uplatněného nároku na náhradu škody nebo nároku na vydání bezdůvodného obohacení;  vlastník věci, která může být nebo byla zabrána, v části řízení, který se týká zabrání věci nebo náhradní hodnoty.

Osoba, vůči které byl přestupek spáchán, je v případě přestupku pouze svědkem události, není účastníkem řízení.

Každý účastník řízení si může zvolit zmocněnce. Je-li obviněným z přestupku mladistvý, vyrozumí správní orgán o nařízeném ústním jednání též zákonného zástupce mladistvého a orgán vykonávající sociálně-právní ochranu dětí; jim se také rozhodnutí o přestupku oznamuje.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Dostavit se na výzvu či předvolání, které je doručeno do vlastních rukou. Podat nezbytné vysvětlení k prověření oznámení, uplatnit své připomínky a návrhy.
16. Elektronická služba, kterou lze využít E-mail: cesbrod@cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz
ID datové schránky: jgqbsve
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Zákona 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí

Zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 119/2002 Sb., o zbraních a střelivu
18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška Ministerstva vnitra č. 520/2005 Sb. ze dne 16. prosince 2005, o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Proti rozhodnutí správního orgánu může podat účastník řízení odvolání a to do 15 dnů ode dne jeho doručení ke Krajskému úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, 150 21 Praha 5, podáním učiněným prostřednictvím toho, kdo napadené rozhodnutí vydal (v Českém Brodě odbor vnitřních věcí města Český Brod). Odvolání musí obsahovat veškeré náležitosti uvedené v § 37 odst. 2 správního řádu (jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování podle § 19 odst. 3 správního řádu). Podání musí obsahovat označení správního orgánu, jemuž je určeno, další náležitosti, které stanoví zákon, a podpis osoby, která je činí a musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Dle § 62 odst. 1 správního řádu je možné uložit účastníku řízení, ale i svědkovi pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč, ztíží-li postup řízení zejména tím, že se bez omluvy nedostaví na výzvu ke správnímu orgánu, ruší i po předchozím napomenutí pořádek při jednání, bezdůvodně odmítá svědeckou výpověď, předložení listiny nebo provedení ohledání. Pořádkovou pokutu lze také uložit tomu, kdo učiní hrubě urážlivé podání. Dle ustanovení § 63 odst. 1 správního řádu může správní orgán toho, kdo hrubě ruší pořádek, také vykázat z místa jednání, je-li vykázán účastník řízení, může se jednat v jeho nepřítomnosti.

Sankce za spáchání přestupku (napomenutí, pokuta), popř. povinnost úhrady nákladů řízení jsou stanoveny dle příslušné právní úpravy

21. Nejčastější dotazy

1.Kde mohu oznámit přestupek?
Na Policii ČR podle trvalého pobytu, nebo podle místa, kde došlo ke spáchání přestupku.

2. Musím být přítomen u přestupkového jednání?
Ano, občan obdrží písemné předvolání. U přestupkového jednání musí být přítomen účastník řízení, svědek události, popř. další osoby (např. zákonný zástupce, tlumočník apod.).

3. Dozvím se, jak bylo ve věci rozhodnuto?
Rozhodnutí o přestupku se v tomto případě oznamuje pouze účastníku řízení - obviněnému (popř. další účastníci - viz bod č. 14), svědek není účastníkem řízení a rozhodnutí mu není oznámeno - doručeno.

22. Další informace

V Českém Brodě se občané mohou obrátit na:
Odbor vnitřních věcí, nám. Arnošta z Pardubic 56, 1.patro číslo dveří  15, 16

Adresa pro doručování:
Město  Český Brod, odbor vnitřních věcí, Husovo nám. 70, 282 01 Český Brod
Úřední dny pondělí a středa 8.00 – 17.00 hod., úterý 8.00-11.00 hod.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Městský (obecní) úřad dle trvalého bydliště - adresář úřadů.
Policie ČR, městská (obecní) policie.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit  Přestupky proti občanskému soužití a proti majetku
25. Za správnost popisu odpovídá útvar Město  Český Brod, odbor vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Mgr. Klára Uldrichová, MPA, vedoucí odboru vnitřních věcí, tel. 321 612 141, 731 519 149, e-mail uldrichova@cesbrod.cz

Iveta Peukerová, referent odboru vnitřních věcí, tel. 321 612 140, e-mail peukerova@cesbrod.cz;

Martina Levíčková, referent odboru vnitřních věcí, tel. 321 612 215, e-mail levickova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 21.3.2018
28. Popis byl naposledy aktualizován 21.3.2018
29. Datum konce platnosti popisu Není stanoveno
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace  

Přestupky na úseku rostlinolékařské péče

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Přestupky na úseku rostlinolékařské péče
4. Základní informace
k životní situaci
Řeší se přestupky fyzické nebo právnické osoby, která pěstuje, vyrábí, zpracovává anebo uvádí na trh rostliny, rostlinné produkty nebo jiné předměty, a vlastníka pozemku nebo objektu nebo osoby, která je užívá z jiného právního důvodu, kdy nezjišťuje a neomezuje výskyt a šíření škodlivých organismů tak, aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Každý kdo je omezen výskytem a šířením škodlivých organismů, tak aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Oznámení o výskytu nebo podezření z výskytu škodlivých organismů podat na Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský. Pokud se potvrdí, že jde o přestupek podle § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zahájí obecní úřad obce s rozšířenou působností správní řízení s možností odstranění zjištěných nedostatků se stanovením lhůty.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Podáním podnětu na Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nebo MěÚ Český Brod, odbor životního prostředí a zemědělství.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský popřípadě obecní úřad obce s rozšířenou působností, v tomto případě MěÚ Český Brod, odbor životního prostředí a zemědělství.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, Odbor životního prostředí a zemědělství, číslo dveří 20.

S kým: Ing. Ludmila Krčmová  

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Nejsou specifikovány.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Není specifikován žádný vzorový formulář.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Bez poplatků, pokud to nebude řešeno formou pokuty.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Nejsou specifikovány.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Nejsou specifikováni.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Nejsou specifikovány.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
ID datové schránky: jgqbsve
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Nařízení EU 2016/2031 o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU).
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují

Nejsou specifikovány.

 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Dle § 79b odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se jedná o přestupek, kdy fyzickým osobám hrozí pokuta do výše 30.000,- Kč a dle § 79 f odst. 1 písm. a) téhož zákona hrozí právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám pokuta do výše 2.000.000,- Kč.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace

Ministerstvo zemědělství, Těšnov 65/17, 117 05 Praha 1, www.mze.cz

Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Hroznová 63/2, 656 06 Brno, http://eagri.cz/public/web/ukzuz/portal

23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
Nejsou specifikovány.
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Nejsou specifikovány.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ing. Ludmila Krčmová, tel. 321 612 184, email: krcmova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
7.5.2021
28. Popis byl naposledy
aktualizován
23.1.2024
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Nejsou specifikovány.

Hlášení o trvalém stanovišti včelstev

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Hlášení o trvalém stanovišti včelstev
4. Základní informace
k životní situaci
Chovatelé včel jsou povinni oznámit místně příslušnému obecnímu úřadu údaje týkající se stanovišť včelstev a hromadného letu včel.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Chovatelé včel.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Chov včelstev.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Dobou pořízení včelstev.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Místně příslušný obecní úřad, v případě Českého Brodu, Liblic, Štolmíře a Zahrad je k vyřízení příslušný MěÚ Český Brod, odbor životního prostředí a zemědělství.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, Odbor životního prostředí a zemědělství, číslo dveří 19.

S kým: Ing. Ludmila Krčmová  

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Nejsou specifikovány.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici

Formulář ke stažení Oznámení stanoviště včelstev

nebo na MěÚ Český Brod, odboru životního prostředí a zemědělství.

12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Bez poplatků.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Nejsou specifikovány.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Nejsou specifikováni.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Nejsou specifikovány.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
ID datové schránky: jgqbsve
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 327/2012 Sb., o ochraně včel, zvěře, vodních organismů a dalších necílových organismů při použití přípravků na ochranu rostlin, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Nejsou specifikovány.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují

Nejsou specifikovány.

 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Nejsou specifikovány.
21. Nejčastější dotazy

Do kdy je třeba nahlásit stanoviště včelstev?

Každoročně do konce února (dle § 7 odst. 1 vyhlášky o ochraně včel).

22. Další informace

Ministerstvo zemědělství, Těšnov 65/17, 117 05 Praha 1, www.mze.cz

Český svaz včelařů, Křemencova 8, 115 24 Praha 1, www.vcelarstvi.cz

23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
Nejsou specifikovány.
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Nejsou specifikovány.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ing. Ludmila Krčmová, tel. 321 612 184, email: krcmova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
18.3.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
7.3.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Nejsou specifikovány.

Souhlas k provozování zařízení

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Souhlas k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů.
4. Základní informace
k životní situaci

1) Zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů lze provozovat pouze na základě rozhodnutí krajského úřadu, kterým je udělen souhlas k provozování tohoto zařízení a s jeho provozním řádem (dále jen "souhlas k provozování zařízení")  více podrobností viz. Odpady Středočeského kraje

Další informace se budou týkat pouze níže uvedené životní situace

2) V zařízeních, která nejsou podle tohoto zákona určena k nakládání s odpady, je možné využívat pouze odpady, které splňují požadavky stanovené pro vstupní suroviny, a při nakládání s těmito odpady nesmějí být porušeny zvláštní právní předpisy, v souladu s nimiž je zařízení provozováno, a právní předpisy na ochranu zdraví lidí a životního prostředí.  K provozování takovýchto zařízení není požadován souhlas k provozování zařízení podle odstavce 1

5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žádost podává původce odpadů, nebo osoba v zastoupení na základě udělené plné moci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Před zahájením činnosti je třeba požádat MěÚ Český Brod, OŽPZ o vyjádření k záměru Souhrnné stanovisko odboru životního prostředí a zem. ke stavebnímu a územnímu řízení
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Podáním žádosti,

Žádost musí obsahovat:

- obchodní firmu nebo název, právní formu a sídlo, je-li žadatel právnickou osobou; jméno a příjmení, obchodní firmu, bydliště a místo podnikání, liší-li se od bydliště, je-li žadatel fyzickou osobou,

- identifikační číslo žadatele, bylo-li přiděleno,

- jméno, příjmení a místo trvalého pobytu nebo pobytu fyzické osoby nebo fyzických osob oprávněných jednat jménem žadatele,

- kopii podnikatelského oprávnění (např. živnostenský list) nebo kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo kopii zřizovací listiny žadatele,

- seznam odpadů podle Katalogu odpadů, se kterými bude nakládáno, odhad jejich celkového množství a místa a způsoby nakládání s nimi.

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 18.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
viz bod 7.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Souhrnné stanovisko odboru životního prostředí a zem. ke stavebnímu a územnímu řízení
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
bez poplatku
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Pokud nelze vyjádření vydat bezodkladně, pak nejpozději do 30 dnů od doručení žádosti, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo ohledání, nebo jde-li o zvlášť složitý případ.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
žadatel
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti původce odpadů dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve pozdějším znění a vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít

epodatelna@cesbrod.cz

ID datové schránky: jgqbsve

17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 381/2001 Sb., (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 294/2005 Sb. o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
 
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Podle ust. § 66 odst. 4 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., uloží inspekce (Česká inspekce životního prostředí) pokutu do výše 50 000 000 Kč, pokud fyzická osoba oprávněná k podnikání nebo právnická osoba nakládá s  odpady v zařízeních, ve kterých nakládání s odpady je zakázáno nebo není povoleno.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Povinnosti původce odpadů řeší ust. § 16 zákona č. 185/2001 Sb. Je nutné, aby se původce ve smyslu stanovených povinností s nimi seznámil a dále je i plnil.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.4.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.4.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Povinnost podat roční hlášení o nakládání s odpady

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Ohlašování evidence odpadů původci a oprávněnými osobami.
4. Základní informace
k životní situaci
Původci odpadů (fyzické osoby oprávněné k podnikání a právnické osoby) a oprávněné osoby v případě, že produkují nebo nakládají s více než 100 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo s více než 100 tunami ostatních odpadů za kalendářní rok, jsou povinni zasílat každoročně do 15. února následujícího roku pravdivé a úplné hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi a o původcích odpadů obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny, u stavebních firem podle místa stavby (ust. § 39 odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Původce nebo ten, kdo evidenci za původce odpadů nebo oprávněnou osobu vyplnil.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Způsob ohlašování stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Při splnění limitních množství odpadů uvedených pod bodem 4 je nutné v určeném termínu splnit ohlašovací povinnost, a sice podle příloh k ustanovení § 22 vyhlášky č. 383/2001 Sb. Jedná se o tyto přílohy:

příloha č.20: Hlášení o produkci a nakládání s odpady

Hlášení obcí s roční produkcí komunálních odpadů se nově předkládá na formulářích dle přílohy č. 20.

Nakládání s autovraky se řídí vyhláškou č. 54/2010 Sb.

příloha č. 4: Hlášení o sběru autovraků, jejich částí a o produkci a nakládání s odpady

příloha č. 4: Hlášení o zpracování autovraků, jejich částí vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady

Provozovatelé zařízení ke sběru, zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů, na které se vztahuje ohlašovací povinnost podle ust. § 39 odst.2 zákona o odpadech, zasílají hlášení o roční produkci a nakládání s vlastními i převzatými elektroodpady za uplynulý rok na formuláři uvedeném v příloze č. 8 vyhlášky č. 285/2010 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (ust. §11 odst.4 této vyhlášky).

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 18.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
 
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici

Formuláře s předepsanými údaji jsou uvedeny v příloze č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb., příloha č. 4 vyhlášky 54/2010 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále v příloze č. 8 vyhlášky č. 285/2010 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi. K dispozici jsou ve výše uvedených vyhláškách.

Ohlašovací povinnost za rok 2011 je výhradně prostřednictvím sytému ISPOP (integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností) www.ispop.cz, http://hlaseni.inisoft.cz/

12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
bez poplatku
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Nejedná se o správní řízení, původce odpadů a oprávněná osoba ohlášení evidence odpadů za příslušný rok pouze v určeném termínu (do 15. 2 následujícího roku) předá příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Tento správní orgán následně zpracovává předané evidence odpadů od jednotlivých původců a oprávněných osob pro Ministerstvo životního prostředí a pro příslušný krajský úřad, a to v termínu do 30. dubna stejného roku.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti vyplývající ze zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, pro daný účel zejména vedení průběžné evidence o odpadech a nakládání s odpady.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
sytém ISPOP (integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností) www.ispop.cz
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 285/2010 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady).
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
novým podáním
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Podle ust. § 66 odst. 2 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb., uloží příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo inspekce (Česká inspekce životního prostředí) pokutu do výše 1 000 000 Kč fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nesplní ve stanoveném rozsahu ohlašovací povinnost (ust. § 39 odst. 2, § 39 odst. 4, § 39 odst. 5 zákona).
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Povinnosti původce odpadů řeší ust. § 16 zákona č. 185/2001 Sb. Je nutné, aby se původce ve smyslu stanovených povinností s nimi seznámil a dále je i plnil.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.4.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.4.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Ohlašovací povinnost za rok 2011 je výhradně prostřednictvím sytému ISPOP (integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností) www.ispop.cz

Vedení průběžné evidence odpadů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Vedení průběžné evidence odpadů původci odpadů.
4. Základní informace
k životní situaci
Původci odpadů produkující odpad jsou povinni vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi, ohlašovat odpady a zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu stanoveném tímto zákonem a prováděcím právním předpisem včetně evidencí a ohlašování PCB a zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci vymezených v § 26. Tuto evidenci archivovat po dobu stanovenou tímto zákonem nebo prováděcím právním předpisem.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Původce nebo ten, kdo evidenci za původce odpadů nebo oprávněnou osobu vyplnil.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Způsob ohlašování stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Při produkci odpadů je nutné vést průběžnou evidenci odpadů v každém kalendářním roce vždy, ustanovení § 21 vyhlášky č. 383/2001 Sb.

Lze využít přílohu č.20: Hlášení o produkci a nakládání s odpady nebo formulář průběžná evidence

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 18.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
 
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
viz bod 7.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
bez poplatku
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Průběžně, při každém vzniku odpadů za příslušný rok.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti vyplývající ze zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, pro daný účel zejména vedení průběžné evidence o odpadech a nakládání s odpady.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
 
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, Vyhláška č. 381/2001 Sb., Katalog odpadů
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
nejsou
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Podle ust. § 66 odst. 2 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb., uloží příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo inspekce (Česká inspekce životního prostředí) pokutu do výše 1 000 000 Kč fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nevede v rozsahu a způsobem stanoveným v části šesté zákona evidenci odpadů a zařízení nebo evidenci po stanovenou dobu nearchivuje
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Povinnosti původce odpadů řeší ust. § 16 zákona č. 185/2001 Sb. Je nutné, aby se původce ve smyslu stanovených povinností s nimi seznámil a dále je i plnil.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.4.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.4.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Když nelze odpad jednoznačně zařadit podle Katalogu odpadů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Když nelze odpad jednoznačně zařadit podle katalogu odpadů.
4. Základní informace
k životní situaci
Původce a oprávněná osoba jsou povinni pro účely nakládání s odpadem odpad zařadit podle Katalogu odpadů, který Ministerstvo životního prostředí vydá prováděcím právním předpisem. V případech, kdy nelze odpad jednoznačně zařadit podle Katalogu odpadů, zařadí odpad ministerstvo na návrh příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Na toto řízení se nevztahuje správní řád.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žádost podává původce odpadů, nebo osoba v zastoupení na základě udělené plné moci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace

Původce odpadů předloží MěÚ Český Brod, OŽPZ popis odpadu, který nelze zařadit

a) název odvětví nebo oboru, ve kterém odpad vzniká, a popis technologického procesu, při kterém odpad vzniká,

b) charakteristiku vstupních surovin používaných v technologickém procesu, při kterém odpad vzniká,

c) údaje o složení odpadu a jeho vlastnostech (nebezpečných),

d) návrh na zařazení odpadu podle Katalogu odpadů.

Ministerstvo si může vyžádat doplnění výše uvedených údajů.

7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Podáním potřebných podkladů viz. bod 6

Z podání  musí být patrna:

- obchodní firmu nebo název, právní formu a sídlo, je-li žadatel právnickou osobou; jméno a příjmení, obchodní firmu, místo podnikání, liší-li se od bydliště, je-li žadatel fyzickou osobou,

- identifikační číslo žadatele, bylo-li přiděleno,

- jméno, příjmení a místo trvalého pobytu nebo pobytu fyzické osoby nebo fyzických osob oprávněných jednat jménem žadatele,

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 18.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
viz bod 7.
- V případě zastupování žadatele je nutno doložit plnou moc
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
nejsou - zapracovat údaje  viz. bod 6 a 7
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
bez poplatku
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
není stanoveno
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
pouze žadatel
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti původce odpadů dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, v pozdějším znění a Vyhláška č. 381/2001 Sb., (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít

epodatelna@cesbrod.cz

ID datové schránky: jgqbsve

17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 381/2001 Sb., (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
nejsou
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Podle ust. § 66 odst. 3 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb., uloží inspekce (Česká inspekce životního prostředí) pokutu do výše 10 000 000 Kč, fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nezařadí odpad podle Katalogu odpadů.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Povinnosti původce odpadů řeší ust. § 16 zákona č. 185/2001 Sb. Je nutné, aby se původce ve smyslu stanovených povinností s nimi seznámil a dále je i plnil.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.4.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.4.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
http://www.mzp.cz/cz/katalog_odpadu

Upuštění od třídění, nebo odděleného shromažďování

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Souhlas k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů.
4. Základní informace
k životní situaci
Každý je povinen soustřeďovat odpady odděleně. Nebezpečné odpady nemusí být soustřeďovány odděleně, pokud jsou splněny podmínky podle § 72 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Ostatní odpady nemusí být soustřeďovány odděleně na základě povolení místě příslušného správního orgánu k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů nebo na základě povolení provozu zařízení. Příslušný správní orgán neoddělené soustřeďování odpadů povolí pouze, pokud vzhledem k následnému způsobu využití nebo odstranění odpadů není třídění nebo oddělené soustřeďování nutné a nedojde k ohrožení povinnosti nakládat s odpadem v souladu s hierarchií odpadového hospodářství. Příslušný správní orgán může v povolení stanovit podmínky tak, aby nedošlo ke zvýšení nepříznivých dopadů na životní prostředí nebo zdraví lidí.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)

Žádost podává původce odpadů nebo zástupce na základě udělené plné moci. lidí.

Právnická, fyzická podnikající osoba, fyzická osoba – statutární zástupci, případně zmocněnci.

6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace

K vydání povolení k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů je příslušný krajský úřad, jde-li o zařízení určené pro nakládání s odpady, s výjimkou malého zařízení. V ostatních případech je k vydání tohoto povolení příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. U provozoven umístěných ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Český Brod je příslušný MěÚ Český Brod, OŽPZ.

7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Podání písemné žádosti.

Žádost musí obsahovat:

- obchodní firmu nebo název, právní formu a sídlo, je-li žadatel právnickou osobou; jméno a příjmení, obchodní firmu, bydliště a místo podnikání, liší-li se od bydliště, je-li žadatel fyzickou osobou,

- identifikační číslo žadatele, bylo-li přiděleno,

- jméno, příjmení a místo trvalého pobytu nebo pobytu fyzické osoby nebo fyzických osob oprávněných jednat jménem žadatele,

- kopii podnikatelského oprávnění (např. živnostenský list) nebo kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo kopii zřizovací listiny žadatele,

- seznam odpadů podle Katalogu odpadů, na které je upuštění od třídění nebo oddělené shromažďování požadováno, odhad jejich množství za rok

- vyjádření odběratele odpadů, k možnosti odběru netříděných odpadů  

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 21.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
viz bod 7.
- V případě zastupování žadatele je nutno doložit plnou moc
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádost o udělení souhlasu k upuštění od odděleného soustřeďování  odpadů
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit

Poplatek je stanoven podle položky č. 122 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
ve výši 1 000 Kč.

Pokyny k úhradě správního poplatku obdržíte na základě podané žádosti.

Poplatek lze uhradit hotově nebo platební kartou na v pokladně MěÚ Český Brod nebo bezhotovostně převodem na účet MěÚ Český Brod. Před provedením platby je třeba kontaktovat příslušného pracovníka OŽPZ – přidělení symbolu platby.

13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, pak nejpozději do 30 dnů od doručení žádosti, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo ohledání, nebo jde-li o zvlášť složitý případ.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
pouze žadatel
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti původce odpadů dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve pozdějším znění a vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít

epodatelna@cesbrod.cz

ID datové schránky: jgqbsve

17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění

Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech

18. Jaké jsou související
předpisy

Vyhláška č. 237/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady

Vyhláška č. 8/2021 Sb., o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (Katalog odpadů)

19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují

Proti rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí k odvolacímu správnímu orgánu, ve smyslu § § 81 odst. 1 a  83 odst. 1, zák.č. 500/2004 Sb., správní řád, do 15-ti dnů ode dne oznámení rozhodnutí ke Krajskému úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, 15021 Praha 5, prostřednictvím Odboru ŽPZ, Městského úřadu  v Českém Brodě

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Pokuta v souladu s ustanovením § 117 odst. 3 písm. b) a c) (fyzické osoby), § 121 odst. 5 písm. c) a d) (právnické a podnikající fyzické osoby) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. 
21. Nejčastější dotazy

Otázka: Na co se vztahuje souhlas k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů?

Odpověď: Na odpad zbylý po vytřídění všech materiálově využitelných složek.

22. Další informace

Žádost o souhlas k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů lze podat osobně na MěÚ Český Brod - OŽPZ, zaslat poštou, zaslat v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem na elektronickou podatelnu úřadu nebo zaslat do datové schránky Městského úřadu Český Brod. Za podmínky, že bude žádost do 5ti dnů potvrzena popř. doplněna výše uvedeným způsobem, lze podat žádost prostřednictvím veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu.

Případné dotazy k uvedené problematice lze konzultovat na MěÚ Český Brod, OŽPZ, a to telefonicky, emailem, písemně nebo osobně.

23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
01.01.2021
28. Popis byl naposledy
aktualizován
17.4.2024
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace

platná legislativa:  https://www.mzp.cz/cz/platne_pravni_predpisy

Nakládání s nebezpečnými odpady

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Souhlas s nakládáním s nebezpečnými odpady.
4. Základní informace
k životní situaci
Původce odpadů (fyzická osoba oprávněná k podnikání a právnická osoba), který nakládá s nebezpečnými odpady, musí mít pro tuto činnost udělen souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady. Nakládání s nebezpečnými odpady představuje jejich shromažďování, soustřeďování, sběr, výkup, třídění, skladování, úprava, využívaní a odstraňování předáním oprávněné osobě.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žádost podává původce odpadů, nebo osoba v zastoupení na základě udělené plné moci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace

Pro nakládání s nebezpečnými odpady musí mít původce odpadů podle ust. § 16 odst. 3 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, udělen souhlas příslušným úřadem podle množství nebezpečného odpadu.

A sice v množství do 100 tun nebezpečných odpadů za rok uděluje souhlas obec s rozšířenou působností podle ust. § 79 odst. 1 písm. b) tohoto zákona (podle místa vzniku odpadů).

Při množství větším než 100 tun nebezpečného odpadu za rok souhlas uděluje příslušný krajský úřad (podle ust. § 78 odst. 2 písm. i) uvedeného zákona (podle místa vzniku odpadů).

7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

-Podáním žádosti, jejíž předepsané náležitosti jsou dány v ust. § 2 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.

Žádost musí obsahovat:
- obchodní firmu nebo název, právní formu a sídlo, je-li žadatel právnickou osobou; jméno a příjmení, obchodní firmu, bydliště a místo podnikání, liší-li se od bydliště, je-li žadatel fyzickou osobou,

- identifikační číslo žadatele, bylo-li přiděleno,

- jméno, příjmení a místo trvalého pobytu nebo pobytu fyzické osoby nebo fyzických osob oprávněných jednat jménem žadatele,

- kopii podnikatelského oprávnění (např. živnostenský list) nebo kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo kopii zřizovací listiny žadatele,

- jméno a příjmení odpadového hospodáře a doklady o jeho odborné způsobilosti podle ust. § 15 odst. 6 zákona, pokud žadatel má podle ust. § 15 zákona povinnost určit odpadového hospodáře,

- seznam nebezpečných odpadů podle Katalogu odpadů, se kterými bude nakládáno, odhad jejich množství za rok a místa a způsoby nakládání s nimi.

- kopie smlouvy o odběru odpadů uzavřenou s oprávněnou osobou

8. Na které instituci životní
situaci řešit
MěÚ Český Brod
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Kde: MěÚ Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 282 01 Český Brod, 1. patro, kancelář číslo 18.

S kým: Ilona Tučímová

Úřední hodiny:
PO, ST: 08:00-11:00 a 12:00 – 17:00 
Út: 08:00-11:00
čtvrtek a pátek po telefonické domluvě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
viz bod 7.
- V případě zastupování žadatele je nutno doložit plnou moc
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádost o udělení souhlasu k nakládání s nebezpečnými odpady
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
bez poplatku
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, pak nejpozději do 30 dnů od doručení žádosti, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo ohledání, nebo jde-li o zvlášť složitý případ.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Povinnosti původce odpadů dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve pozdějším znění a vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít

epodatelna@cesbrod.cz

ID datové schránky: jgqbsve

17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 381/2001 Sb., (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Proti rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí k odvolacímu správnímu orgánu, ve smyslu § §  81 odst. 1 a  83 odst. 1, zák.č. 500/2004 Sb., správní řád, do 15-ti dnů ode dne oznámení rozhodnutí ke Krajskému úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, 150 21 Praha 5, prostřednictvím odboru ŽPZ, Městského úřadu  v Českém Brodě.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Podle ust. § 66 odst. 4 písm. d) zákona č. 185/2001 Sb., uloží inspekce (Česká inspekce životního prostředí) pokutu do výše 10 000 000 Kč, pokud fyzická osoba oprávněná k podnikání nebo právnická osoba nakládá s nebezpečnými odpady bez potřebného souhlasu příslušného správního úřadu nebo v rozporu s ním.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Povinnosti původce odpadů řeší ust. § 16 zákona č. 185/2001 Sb. Je nutné, aby se původce ve smyslu stanovených povinností s nimi seznámil a dále je i plnil.
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor životního prostředí a zemědělství, MěÚ Český Brod.
26. Kontaktní osoba Ilona Tučímová, tel.: 321 612 182, e-mail: tucimova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.4.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.4.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 
Copyright © Město Český Brod, 2005-2024 | Přístupnost | GDPR | Kontakty | Mobilní verze | Administrace | vývoj MyWebdesign.cz
Cesbrod
TOPlist