Životní situace

Výpis z rejstříku trestů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Výpis z Rejstříku trestů
4. Základní informace
k životní situaci
Výpis se vydává na základě elektronické žádosti osobě, jejíž totožnost byla ověřena nebo na základě plné moci osobě,která je v této zplnomocněna žadatelem o výpis z RT.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Fyzická osoba starší 15 let.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Občan se musí dostavit osobně na příslušné pracoviště CzechPoint s platným průkazem totožnosti nebo s plnou mocí, na které je úředně ověřený podpis žadatele a v této uvedeno, že je plná moc udělena  k tomuto účelu( nelze využít tzv. generální moc). Správní poplatek činí 100,- Kč. Výpis z RT se vydává na počkání prostřednictvím systému CzechPOINT osobě, které se výpis týká nebo zmocněnci. Na základě podepsané žádosti( je generována systémem CzechPOINT), která je elektronicky odeslána do registru Rejstříku trestů, se vydá výpis z RT, který se doplní ověřovací doložkou. V případě, že žádost nemohla být vyřízena elektronicky, lze požádat o manuální zpracování. Žadatel obdrží listinu, kde je vytištěno číslo podání a instrukce kde, kdy a jakým způsobem si vyřízenou žádost vyzvednout. Doba vyřízení je zpravidla 30 minut nebo 3 dny.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Žádostí  na kontaktním místě CzechPOINT.
8. Na které instituci životní
situaci řešit

Obecní a městské úřady, magistráty statutárních měst

Krajské úřady

Zastupitelské úřady

Okresní státní zastupitelství

Pracoviště Rejstříku trestů, Soudní 1, 140 66 Praha 4

Držitelé poštovní licence

        

9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod – pokladna Městského úřadu a pracoviště CzechPoint
S kým: Hana Hybešová, Svatava Strejčková
Kdy: Po, St od 08:00-17:00;Út, Čt od 08:00-14:30;Pá od 08:00-13:00( přestávka vždy od 11:00-12:00).
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Platný doklad totožnosti.V případě zmocněnce ještě plnou moc s úředně ověřeným podpisem.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádost se vyplňuje elektronicky přímo na parcovišti CzechPOINT.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Správní poplatek 100,- Kč se platí na místě v hotovosti nebo platební kartou.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Elektronicky ověřený výstup ze systému CzechPOINT se vydává na počkání.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 269/1994Sb., o Rejstříku trestů v platném znění.
18. Jaké jsou související
předpisy
Nejsou stanoveny.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Další informace Vám podá kontaktní místo CzechPoint – tel. 321 612 146 nebo 321 612 213
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Svatava Strejčková, tel. 321612213,
e-mail: strejckova@cesbrod.cz

Hana Hybešová, tel. 321612146,
e-mail: hybesova@cesbrod.cz 

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.1.2014
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.1.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Výdej údajů z informačního systému cestovních dokladů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Výdej údajů z informačního systému evidence cestovních dokladů.
4. Základní informace
k životní situaci
Údaje z informačního systému evidence cestovních dokladů se poskytují na základě písemné žádosti k osobě žadatele. 
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
O poskytnutí údajů z informačního systému v evidence cestovních dokladů  žádá občan starší 18 let. Za občana staršího 15 let může podat odpůrce na základě smlouvy  o nápomoci nebo člen domácnosti, jejichž oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, za občana, jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti, opatrovník a  za občana mladšího 15 let žádá zákonný zástupce, pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do péče, ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy a nebo zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, které pečují na základě soudního rozhodnutí o občana mladšího 15 let, nebo Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Viz. odst. 4, 5.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Údaj se z informačního systému evidence cestovních dokladů poskytne na základě písemné žádosti. Podpis žadatele musí být úředně ověřen. Úředně ověřený podpis  se nevyžaduje, pokud občan předloží svou žádost osobně a podepíše žádost před úředníkem, kterému  žádost předkládá.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Údaje z informačního systému evidence cestovních dokladů  poskytuje Ministerstvo  nebo  obecní úřad obce s rozšířenou působností dle místa trvalého pobytu.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Městský úřad Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod, přízemí, dveře č. 7,

Odbor vnitřních věcí, referentka Iveta Kleinerová, tel.: +420 321 612 149, e-mail:  kleinerova@cesbrod.cz

pondělí 8:00-11:00 a 12:00-17:00 hodin
úterý 8:00-11:00 hodin
středa 8:00-11:00 a 12:00-17:00 hodin

Ostatní dny pouze po tel. dohodě.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou

Platný občanský průkaz, platný cestovní doklad.

 

11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Zákon nepředepisuje povinnost při podání žádosti o poskytnutí údaje vyplnit  formulář. Proto je možné sepsat žádost libovolnou formou.V žádosti občan uvede: jmáno, popř.jména a příjmení, rodné číslo, číslo platného cest.dokladu, adresu místa trvalého pobytu, rozsah požadovaných údajů.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Za poskytnutí údaje z informačního systému evidence cestovních dokladů se platí správní poplatek 50,-Kč za každou započatou stranu. Poplatek se platí  na pokladně MěÚ Český Brod.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Zákonem o cestovních dokladech není lhůta stanovena.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Žádost lze podat v elektronické podobě na formuláři stanoveném ministerstvem; formulář zveřejňuje ministerstvo způsobem umožňujícím dálkový přístup. Není-li žádost doručena prostřednictvím datové schránky, je třeba ji podepsat zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem elektronických služeb.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, v platném znění
18. Jaké jsou související
předpisy
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
 
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností  
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Stránky ministerstva vnitra ČR
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
Internet – Portál veřejné správy
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit

Žádost o poskytnutí údaje z informačního systému občanských průkazů.
Žádost o poskytnutí údaje z informačního systému evidence obyvatel.

 

25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
odbor vnitřních věcí Městského úřadu Český Brod
26. Kontaktní osoba Iveta Kleinerová, tel.: +420 321 612 149, e-mail:  kleinerova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
1.1.2016
28. Popis byl naposledy
aktualizován
1.3.2019
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Vydání cestovního dokladu

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
 Vydání cestovního dokladu.
4. Základní informace
k životní situaci

Vydání cestovního dokladu (cestovní pas, jiný cestovní doklad na základě mezinárodní smlouvy)

Cestovní pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji se vydává:

  • Občanům ve věku do 15 let s dobou platnosti na 5 let,
  • Občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let.

Dobu jeho platnosti nelze prodloužit.
Cestovní doklad je zakázáno požadovat a přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky.

5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
  • občan starší 15 let, pokud je nezletilý, připojí k žádosti ověřený podpis zákonného zástupce (v případě, že je jím rodič, stačí souhlas jednoho z rodičů),
  • za občana mladšího 15 let žádá zákonný zástupce
  • za občana jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti, podává žádost soudem určený opatrovník. Za občana staršího 15 let může žádost podat člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.
  • za občana mladšího 15 let, který byl na základě rozhodnutí soudu svěřen do výchovy jiné osobě nebo do ústavní výchovy, žádá osoba, které byl svěřen do výchovy, pěstoun, ředitel ústavního zařízení, k žádosti připojí ověřený podpis zákonného zástupce (v případě, že je jim rodič, stačí souhlas jednoho rodiče)
  • jde-li o osvojení do ciziny, podává žádost místo zákonného zástupce nebo dává místo zákonného zástupce souhlas  Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.

Souhlas zákonného zástupce se nepožaduje, pokud by jeho pořízení bylo spojeno s těžko překonatelnou překážkou. Ověření podpisu se nepožaduje v případě, že dotčená osoba souhlas udělí před zaměstnancem nabírajícím žádost.

6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace

Žádost o vydání cestovního pasu se strojově čitelnými údaji podá občan u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo u zastupitelského úřadu. Žádost o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě nelze podat u zastupitelského úřadu. Žádost se pořizuje pomocí výpočetní techniky přímo na pracovišti úřadu

Údaje uvedené v žádosti je povinen žadatel prokázat doklady ( občanský průkaz, rodný list, ) nebo podklady pro ověření státního občanství  při podání žádosti do 15ti let. Při vydání prvního cestovního pasu je občan, který nemá trvalý pobyt na území České republiky, povinen prokázat státní občanství České republiky dokladem o státním občanství.
Další cestovní pas lze vydat v odůvodněných případech – důvod vydání dalšího cestovního pasu uvádí žadatel v žádosti.

Převzetí vydaného cestovního pasu se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji:

  • vyžaduje se osobní převzetí cestovního pasu občanem, jemuž se cestovní doklad vydává nebo zákonného zástupce anebo osoby, která podala žádost místo zákonného zástupce, např. pěstoun;
  • při převzetí cestovního pasu může občan požádat o ověření správnosti údajů v něm uvedených a o ověření funkčnosti nosiče dat; v případě nesprávnosti údajů nebo nefunkčnosti dat má právo na vydání nového cestovního pasu s biometrickými údaji,

 Pokud žadatel nikdy neměl trvalý pobyt na území ČR, nebo se nedá místo trvalého pobytu zjistit, je příslušným k vydání cestovního pasu Magistrát města Brna.

7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Řízení k vydání cestovního pasu se zahajuje podáním žádosti. - viz odst. 6 a 8.
8. Na které instituci životní
situaci řešit

Žádost o vydání cestovního pasu se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji se podává:

·        v České republice u obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

·        v zahraničí u zastupitelského úřadu České republiky s výjimkou konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem.

Žádost o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě může občan podat u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo u ministerstva vnitra. 

V případě, že o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů nebo do 24 hodin občan požádal na Ministerstvu vnitra, cestovní pas převezme rovněž u Ministerstva vnitra.

V případě, že o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů občan požádal u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zvolí, zda cestovní pas převezme u  obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo u Ministerstva vnitra.

V případě, že o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě do 24 hodin občan požádal u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, cestovní pas převezme u  Ministerstva vnitra.

Pokud žadatel nikdy neměl trvalý pobyt na území ČR, nebo se nedá místo trvalého pobytu zjistit, je příslušným k vydání cestovního pasu Magistrát města Brna.

V žádosti o vydání cestovního pasu může občan uvést telefonní číslo pro veřejnou mobilní telefonní síť nebo adresu elektronické pošty pro účely informace o možnosti převzetí cestovního pasu nebo diplomatického a služebního pasu.

9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

Městský úřad Český Brod, náměstí Arnošta z Pardubic 56, přízemí, dveře č.7
odbor vnitřních věcí, referentka Iveta Kleinerová, tel.: +420 321 612 149, e-mail:  kleinerova@cesbrod.cz


pondělí 8:00-11:00 a 12:00-17:00 hodin
úterý 8:00-11:00 hodin
středa 8:00-11:00 a 12:00-17:00 hodin

Ostatní dny pouze po tel. dohodě.

O cestovní pasy se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji ve zkrácené lhůtě lze také žádat:

Kde: Ministerstvo vnitra, Na Pankráci 72, Praha 4 - metro C stanice "Pražského povstání".

Kdy:  pondělí: 8:00 - 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 - 17:00
úterý: 8:00 - 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 - 16:00
středa : 8:00 - 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 - 17:00
čtvrtek: 8:00 - 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 - 16:00
pátek: 8:00 - 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 12:00 - 14:00

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou

Občan je povinen uvést údaje do žádosti pravdivě a jejich pravdivost prokázat, a to

·        doklady prokazující údaje zapisované do cestovního pasu (jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, apod.), například platný občanský průkaz. Za občana mladšího 15 let, předkládá zákonný zástupce rodný list dítěte, předchozí cestovní doklad, nebo doklady k ověření o státním občanství (rodné listy rodičů)

·        doklady prokazující oprávněnost k podání žádosti pěstounem, osobou, které byl občan mladší 15 let svěřen do výchovy, nebo ředitelem zařízení pro výkon ústavní výchovy, které pečuje o občana mladšího 15 let, tj. příslušné rozhodnutí soudu,

·        doklady prokazující oprávněnost k podání žádosti zákonným zástupcem za občana, který byl zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jehož způsobilost k právním úkonům byla omezena, tj. příslušné rozhodnutí soudu.

Pokud je dokladem o jménu nebo příjmení doklad vydaný matrikou cizího státu -> je žadatel povinen předložit doklad vydaný zvláštní matrikou, pokud není této povinnosti zproštěn zvláštním právním předpisem nebo tak stanoví mezinárodní smlouva oprávněná osoba neprokáže ve lhůtě stanovené rozhodnutím o přerušení řízení pravdivost údajů nebo nepředloží podklady pro jejich zjištění -> orgán příslušný k vydání CD nebo provedení změn řízení zastaví

11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Viz bod 6. Formuláře k podání žádosti nejsou.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit

a) Vydání cestovního pasu     Kč     600

    - občanům mladším 15 let    Kč      100

 b) Vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě do 24 hodin pracovního dne

   - při podání a převzetí u Ministerstva vnitra      Kč    6 000

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností     Kč    4 000

   a převzetí u Ministerstva vnitra     Kč    2 000

    občanům mladším 15 let

   - při podání a převzetí u Ministerstva vnitra      Kč    2 000

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností    Kč    1 500

   a převzetí u Ministerstva vnitra         Kč      500

 c) Vydání cestovního pasu do 5 pracovních dnů

   - při podání a převzetí u Ministerstva vnitra      Kč    3 000

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností      Kč    2 000

   a převzetí u Ministerstva vnitra        Kč    1 000

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností a převzetí u stejného obecního     úřadu obce s rozšířenou působností               Kč    3 000

    občanům mladším 15 let

   - při podání a převzetí u Ministerstva vnitra      Kč    1 000

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností     Kč      500

   a převzetí u Ministerstva vnitra         Kč      500

   - při podání u obecního úřadu obce s rozšířenou působností a převzetí u stejného obecního     úřadu obce s rozšířenou působností               Kč    1 000

 d) Převzetí cestovního pasu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který občan uvedl v žádosti     Kč      100


Správní poplatek je nutno zaplatit při podání žádosti o cestovní pas, na MěÚ Český Brod je možno platit i platební kartou.

 

13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení

Cestovní pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji:

·        žádost je podána v České republice - do 30 dnů

·        žádost je podána u ZÚ - do 120 dnů

Žádá-li občan o vydání cestovního pasu v kratší lhůtě než 30 dnů, může požádat o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě, a to

a) v pracovních dnech do 24 hodin, nebo

b) do 5 pracovních dnů.

Pas obsahuje biometrické údaje i strojově čitelné údaje. Platnost tohoto pasu je:

  • Pro občany ve věku do 15 let je platnost 5 let,
  • Pro občany starší 15 let je platnost 10 let.

 

14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Účastníkem řízení je občan, kterému má být cestovní pas vydán. V zákonem stanovených případech je v řízení zastupován – viz bod 5.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány

Kromě podání žádosti je žadatel povinen

·        prokázat pravdivost údajů uvedených v žádosti o vydání cestovního pasu – viz. odst. 10.

·        převzít osobně vyhotovený cestovní pas – viz. odst. 8.

16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronické podání žádosti není povoleno.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje

Zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, v platném znění.

Vyhláška č. 400/2011 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech, v platném znění.

18. Jaké jsou související
předpisy

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.

Zákon č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění.

19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Řízení o vydání cestovního dokladu je správním řízením dle správního řádu. Převzetím cestovního pasu je správní řízení k vydání pravomocně ukončeno. Proti vydání cestovního pasu se po převzetí žadatelem nelze odvolat.
Proti případným usnesením o přerušení řízení či zastavení řízení, proti rozhodnutí o odepření vydání lze podat odvolání - poučení o možnosti odvolat se je povinnou součástí usnesení.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Pokud občan nesplní povinnost nebo poruší zákaz stanovený zákonem o cestovních dokladech může být takové jednání posouzeno jako přestupek. Přestupky na úseku cestovních dokladů jsou upraveny v § 34a zákona o cestovních dokladech. Přestupkem může být například porušení povinnosti chránit cestovní doklad před ztrátou, poškozením, zničením nebo zneužitím, neodevzdání neplatného cestovního dokladu. Za přestupek lze uložit pokutu do 10 000 Kč, jedná-li se o neoprávněné zpracovávání údajů v nosiči dat s biometrickými údaji do 1 000 000 Kč.
21. Nejčastější dotazy Nejčastější dotazy veřejnosti a odpovědi na ně naleznete na internetových stránkách Ministerstva vnitra.
22. Další informace Ministerstvo vnitra ČR
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 Ministerstvo vnitra ČR
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
odbor vnitřních věcí Městského úřadu Český Brod
26. Kontaktní osoba Iveta Kleinerová, tel.: +420 321 612 149, e-mail: kleinerova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
1.7.2018
28. Popis byl naposledy
aktualizován
1.3.2019
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Od 1. září 2006 bylo zrušeno vydávání cestovního průkazu obecními úřady obcí s rozšířenou působností. Cestovní průkazy od tohoto data vydávají jen zastupitelské úřady v zahraničí, zejména v případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu. Od 1. září 2006 byla rovněž zrušena námořnická knížka jako jiný cestovní doklad na základě mezinárodní smlouvy, včetně její registrace.

Vydání osvědčení a potvrzení o státním občanství ČR

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
 Vydání osvědčení o státním občanství České republiky
4. Základní informace
k životní situaci
Osvědčení je listina, kterou se prokazuje státní občanství České republiky. V něm příslušný krajský úřad konstatuje, že daná osoba je občanem České republiky.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žádost o vydání osvědčení o státním občanství České republiky podává osoba nejdříve dnem, kdy dosáhne věku 18 let. Za osobu mladší 18 let podává žádost její zákonný zástupce (nejčastěji rodič nebo opatrovník).
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Žádost si může podat kterákoliv fyzická osoba, o jejíž státní občanství se jedná.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Podáním u úřadu příslušného k vyřízení dané situace (viz níže).
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Žádost se podává u matričního úřadu, popř. u příslušného úřadu, tj. u krajského úřadu, v hlavním městě Praze a městě Plzni u úřadu městské části určené statutem, ve městech Brno a Ostrava u magistrátů těchto měst, podle místa posledního trvalého pobytu osoby. Matriční úřad podanou žádost zkontroluje a ověří z evidence obyvatel trvalý pobyt žadatele. Do žádosti doplní údaje z občanského průkazu, žádost podepíše matrikářka a spolu s fotokopiemi matričních dokladů postoupí tuto žádost příslušnému úřadu.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit

 Městský úřad Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod, přízemí, dveře č. 4,
referentka Hana Splavcová, tel.: 321 612 145, e-mail: splavcova@cesbrod.cz
Kdy: pondělí, středa 8:00–11:00,  12:00–17:00

Krajský úřad Středočeského kraje odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad.

10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou

K žádosti o vydání osvědčení o státním občanství České republiky je vhodné pro urychlení vyřízení žádosti doložit:

·   rodný list (dítěte)

·   v případě osvědčení pro dítě také oddací list jeho rodičů z manželství, za jehož trvání se dítě narodilo (není-li možno doložit, pak rodné listy obou rodičů; uvedené doklady musejí obsahovat také údaje o prarodičích dítěte ve tvaru: jméno, příjmení, datum a místo jejich narození)

·   doklad totožnosti (zákonného zástupce)

·   u šetřených osob, které se narodily po 1. 1. 1954, je nezbytné předložit doklad obsahující údaje o datu a místu narození jejich předků (nejčastěji pouze rodičů). Oddací list žadatel předkládá v případě, že sňatkem došlo ke změně jeho příjmení.

11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádost o vydání osvědčení o státním občanství České republiky žadatel obdrží a vyplňuje na úřadu v místě podání žádosti, nebo je k dispozici zde
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Osvědčení o státním občanství České republiky k vydání prvního občanského průkazu se nezpoplatňuje. V ostatních případech je výše správního poplatku stanovena na 100,- Kč.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Pokud nelze vydat osvědčení o nabytí státního občanství České republiky bezodkladně, vydá správní orgán osvědčení nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ, a dále doba nutná k provedení dožádání, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
 
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
 
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
V případě vydání rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vydání osvědčení lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne jeho doručení.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností  
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace stránky Ministerstva vnitra České republiky
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
odbor vnitřních věcí Městského úřadu Český Brod
26. Kontaktní osoba Hana Splavcová, tel.: 321612145, e-mail: splavcova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
14.3.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
14.3.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Zprostředkování kontaktu

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Zprostředkování kontaktu
4. Základní informace k životní situaci

Ministerstvo vnitra na základě písemné žádosti občana staršího 15 let o zprostředkování kontaktu (dále jen "kontaktující osoba") zprostředkuje kontakt s jiným občanem uvedeným v žádosti (dále jen "kontaktovaná osoba").

Uvedený kontakt spočívá v písemném oslovení kontaktované osoby, po její jednoznačné identifikaci, kdy Ministerstvo vnitra této osobě sdělí kontaktní údaje osoby, která ji hledá.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Žádost o zprostředkování kontaktu je oprávněn podat občan starší 15 let.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Kontaktující osoba v žádosti uvede své jméno, popř. jména, příjmení, rodné příjmení a adresu místa trvalého pobytu, popř. jiné kontaktní údaje a důvod pro zprostředkování kontaktu.

Ke kontaktované osobě uvede údaje, podle nichž ji bude možné identifikovat, zpravidla jméno, popř. jména, příjmení, rodné příjmení, datum narození, místo posledního jí známého trvalého pobytu.

Kontaktující osoba může v žádosti prohlásit, že kontaktovaná osoba je osobou blízkou.

Podpis na žádosti musí být úředně ověřen; to neplatí, žádá-li občan o zprostředkování kontaktu osobně na výše uvedených úřadech (viz bod 8) a prokáže-li svoji totožnost.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podáním písemné žádosti na předepsaném tiskopisu "Žádost o zprostředkování kontaktu".

Žádost lze podat osobně nebo zaslat příslušnému úřadu poštou.

Rovněž je možné podat žádost elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) či prostřednictvím zpřístupněné datové schránky (viz bod 16).

8. Na které instituci životní situaci řešit Žádost o zprostředkování kontaktu se podává na matričním úřadu, na obecním úřadu obce s rozšířenou působností, na krajském úřadu nebo na Ministerstvu vnitra.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Kde: Městský úřad Český Brod, náměstí Arnošta z Pardubic 56, přízemí, dveře č. 4

S kým: Odbor vnitřních věcí, referentka Markéta Šmídová, tel.: 321612143,
e-mail:  msmidova@cesbrod.cz

Kdy: pondělí, středa  8:00–11:00,  12:00–17:00,  úterý  8.00 – 11.00

Ostatní dny pouze po tel. dohodě.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Platný občanský průkaz.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Tiskopis "Žádost o zprostředkování kontaktu" je k dispozici u všech úřadů příslušných k podání žádosti nebo na internetových stránkách Ministerstva vnitra.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní poplatek za podání žádosti o zprostředkování kontaktu činí 500 Kč (za každou kontaktovanou osobu).

Platba se uskutečňuje formou kolkové známky, v hotovosti nebo zasláním na účet Ministerstva vnitra.

V případě úhrady správního poplatku zasláním na účet Ministerstva vnitra č. 3711-8920071/0710, se jako variabilní symbol uvede číslo ve tvaru 1111...., kdy na pozice teček napíše kontaktující osoba část svého rodného čísla, uvedeného za lomítkem (čtyřmístné nebo trojmístné číslo) - např. 11116823, u trojmístných koncovek např. 1111297 (variabilní symbol nemůže obsahovat tečky, čárky, pomlčky, písmena, mezery apod.).
První čtyři číslice variabilního symbolu jsou v tomto případě vždy jedničky! Specifický symbol: 433.

Jako zpráva pro příjemce se uvede jméno a příjmení kontaktující osoby, případně osoby, která je předmětem daného podání (kontaktované osoby).

Správní poplatek je splatný buď při přijetí podání nebo později, vždy však před provedením úkonu.

V případě, že se zprostředkování kontaktu neuskuteční, nevzniká tím nárok na vrácení správního poplatku.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít

Je-li žádost podána elektronicky, musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem založeném na kvalifikovaném certifikátu, vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb.

Je-li žádost podána prostřednictvím zpřístupněné datové schránky provozované dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, musí žadatel provést svoji identifikaci pomocí bezpečnostního osobního kódu a čísla elektronicky čitelného identifikačního dokladu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace

Ministerstvo vnitra ČR

  • Ministerstvo vnitra - odbor správních činností, oddělení evidence obyvatel
    PS 155/SC, náměstí Hrdinů 3
    140 21 Praha 4
    e-mail: oscoeo@mvcr.cz
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Ministerstvo vnitra-Zprostředkování kontaktu
24. Související životní situace a návody, jak je řešit  
25. Za správnost popisu odpovídá útvar Odbor vnitřních věcí MěÚ Český Brod
26. Kontaktní osoba

Markéta Šmídová, ohlašovna MěÚ Český Brod, tel.: 321612143,
e-mail:  msmidova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.1.2016
28. Popis byl naposledy aktualizován 1.3.2019
29. Datum konce platnosti popisu Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Ministerstvo vnitra, na základě žádosti o zprostředkování kontaktu, písemně vyrozumí kontaktující osobu o výsledku hledání pouze v následujících případech:

  • pokud se kontaktovanou osobu nepodaří v agendovém informačním systému evidence obyvatel jednoznačně identifikovat, 
  • pokud kontaktovaná osoba nemá trvalý pobyt na území České republiky nebo 
  • pokud kontaktovaná osoba zemřela a zároveň byla ve vztahu ke kontaktující osobě osobou blízkou.

V ostatních případech zašle Ministerstvo vnitra kontaktované osobě informaci o kontaktující osobě, přičemž tato kontaktovaná osoba nemá povinnost se s osobou, která ji hledá, zkontaktovat.

Výdej údajů z informačního systému evidence obyvatel

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Výdej údajů z informačního systému evidence obyvatel
4. Základní informace k životní situaci Údaje z informačního systému evidence obyvatel se poskytují na základě písemné žádosti k osobě žadatele a k osobě blízké. Osobou blízkou se pro účely zákona rozumí otec, matka, prarodiče, sourozenec, dítě, vnuk, manžel nebo partner.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) a)  Obyvatel starší 15 let může požádat o výpis údajů z evidence obyvatel
vedených k jeho osobě (potvrzení o trvalém pobytu, rodinném stavu atd.)
údaj o datu a místu úmrtí  osoby blízké (rodič, prarodič, sourozenec, dítě, vnuk, manžel,partner).

Při podání písemné žádosti se vyžaduje osobní přítomnost žadatele nebo úředně ověřený podpis.

Za obyvatele mladšího 15 let a za občana, jehož svéprávnost byla omezena, žádá o poskytnutí údajů jeho zákonný zástupce nebo opatrovník.
O poskytnutí údajů může rovněž požádat člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem nebo zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.

Žadatel předkládá tyto doklady :

– platný občanský průkaz nebo jiný obdobný doklad, který je veřejnou listinou, k prokázání své totožnosti

– v případě osoby blízké rodný list, oddací list apod.

– vyplněná žádost  (formulář je k dispozici na evidenci obyvatel )

Elektronické podání žádosti o poskytnutí údajů  – viz stránky MV ČR.

b)  Informace o osobách hlášených k trvalému pobytu v objektu, pouze pro vlastníky objektů, pro ostatní žadatele platí a).

Vlastník objektu má oprávnění k získání informace o osobách hlášených k trvalému pobytu v nemovitosti, jenž vlastní. Nevztahuje se na  vlastníky vymezené části objektu (byty).

Evidence obyvatel sdělí vlastníkovi objektu na jeho (písemnou) žádost jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození občana, k němuž vede údaj o místě trvalého pobytu, odpovídající adrese jím vlastněného objektu. Sdělení musí být doručeno do vlastních rukou.

Žadatel předkládá tyto doklady:

– platný občanský průkaz nebo jiný obdobný doklad, který je veřejnou listinou, k prokázání své totožnosti

– vyplněnou žádost o sdělení údajů z evidence obyvatel (formulář vydá evidence obyvatel).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Kromě skutečností obsažených v odst. 4, 5, 7 a 8 zákon o evidenci obyvatel dále stanoví, že údaj o osvojení se poskytne osobě starší 18 let.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace Údaj se z informačního systému evidence obyvatel poskytne na základě písemné žádosti. Podpis žadatele musí být úředně ověřen. Úřední ověření se nevyžaduje, pokud žadatel předloží výše uvedený doklad a podepíše žádost před úředníkem, kterému předává žádost.
8. Na které instituci životní situaci řešit Údaje z informačního systému evidence obyvatel poskytuje Ministerstvo vnitra, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností a obecní úřad. Kromě Ministerstva vnitra jsou to ty uvedené úřady, které jsou příslušné podle místa trvalého pobytu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Kde: Městský úřad Český Brod, náměstí Arnošta z Pardubic 56, přízemí, dveře č. 4

S kým: Odbor vnitřních věcí, referentka Markéta Šmídová, tel.: 321612143, e-mail:  msmidova@cesbrod.cz

Kdy: pondělí, středa   8.00-11.00, 12.00-17.00,  úterý  8.00-11.00

Ostatní dny pouze po tel. dohodě.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Platný občanský průkaz.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Na všech úřadech uvedených v odst. 8 jsou k dispozici formuláře žádosti o poskytnutí údaje z informačního systému evidence obyvatel. Zákon nepředepisuje povinnost při podání žádosti o poskytnutí údaje vyplnit tento formulář. Proto je možné sepsat žádost libovolnou formou.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Za poskytnutí údaje z informačního systému evidence obyvatel se platí správní poplatek 50,- Kč každou započatou stranu. Poplatek se platí v hotovosti na pokladně MěÚ Český Brod.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít Žádost může být  podána elektronicky a musí být opatřena elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zpřístupněné datové schránky.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Ministerstvo vnitra ČR
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Internet – Portál veřejné správy
24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Výdej údajů z informačního systému občanských průkazů

Výdej údajů z informačního systému cestovních dokladů

25. Za správnost popisu odpovídá útvar Odbor vnitřních věcí MěÚ Český Brod
26. Kontaktní osoba

Markéta Šmídová, ohlašovna MěÚ Český Brod, tel.: 321612143, e-mail:  msmidova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 29.1.2016
28. Popis byl naposledy aktualizován 1.3.2019
29. Datum konce platnosti popisu Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace  

Hlášení trvalého pobytu

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Hlášení trvalého pobytu
4. Základní informace k životní situaci Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

1.     O změnu trvalého pobytu je oprávněn požádat:

  • občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci,
  • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let, popřípadě pěstoun,
  • zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k jednání.
  • Za občana může změnu místa trvalého pobytu ohlásit člen domácnosti, jejichž oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.

Podpis na plné moci musí být úředně ověřený.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Občan splní požadavky stanovené § 10 zákona o evidenci obyvatel - viz odst. 17.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Předáním tiskopisu Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, v němž jsou uvedeny požadované údaje:

  • údaje o občanovi, který žádá zaevidovat změnu trvalého pobytu - jméno,popřípadě jména, příjmení, rodné číslo, adresu předchozího trvalého pobytu a adresu nového trvalého pobytu.
  • údaje o vlastníku objektu - jméno, popřípadě jména, příjmení a místo trvalého pobytu, pokud je vlastníkem fyzická osoba, název a sídlo, pokud je vlastníkem právnická osoba.
8. Na které instituci životní situaci řešit Změnu trvalého pobytu hlásí občan na ohlašovně podle místa nového trvalého pobytu.
Ohlašovnou se rozumí obecní úřad, v Praze, Plzni, Brně a Ostravě úřady městských částí a obvodů dle statutů těchto měst, újezdní úřady. V rámci těchto úřadu jsou to pracoviště evidence obyvatel.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Kde: Městský úřad Český Brod, náměstí Arnošta z Pardubic 56, přízemí, dveře č. 4
S kým: odbor vnitřních věcí, referentka Markéta Šmídová, tel.: 321612143, e-mail:  msmidova@cesbrod.cz

Kdy: pondělí, středa   8.00-11.00, 12.00-17.00, úterý 8.00-11.00

Ostatní dny pouze po tel. dohodě.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Při ohlášení změny místa  trvalého pobytu je občan povinen doložit:

  • údaje k jeho osobě uvedené v Přihlašovacím lístku k trvalému pobytu
  • prokázat totožnost občanským průkazem nebo nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou (cestovní doklad, matriční doklady, osvědčení o nabytí státního občanství, cizozemský doklad s fotografií,).
  • vlastnictví bytu nebo domu. Toto vlastník nepředkládá, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitosti.
  • oprávněnost užívání bytu, anebo
  • předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu
    Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let svéprávná, která je oprávněna užívat objekt uvedený v odstavci 4 nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Přihlašovací lístek k trvalému pobytu je k dispozici na každé ohlašovně - viz odst. 8. Informace na www.mvcr.cz
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Za změnu trvalého pobytu se vybírá správní poplatek ve výši 50,- Kč, přičemž osvobozeno je ohlášení změny trvalého pobytu občana mladšího 15 let. Poplatek se platí na pokladně MěÚ Český Brod.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Zákon o evidenci obyvatel nestanoví lhůtu pro zaevidování změny trvalého pobytu. Lhůty se tedy řídí obecným ustanovením § 72 správního řádu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Žadatel o změnu trvalého pobytu je jediným účastníkem řízení, přičemž v zákonem stanovených případech je v tomto řízení zastupován - viz. odst. 5 - jednání za občana mladšího 15 let, za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k jednání.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  • Podle zákona o evidenci obyvatel se další činnosti nepožadují.
  • Podle zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech je následně občan starší 15 let povinen požádat o nový občanský průkaz ve lhůtě 15 pracovních dnů ode dne zaevidování změny trvalého pobytu.
  • Z dalších právních předpisů následně vyplývá povinnost ohlásit změnu trvalého pobytu dalším institucím - např. zaměstnavateli, škole, lékařům, poště, plynárně, elektrárně, úřadu práce (je-li nezaměstnaný), správě sociálního zabezpečení (zasílání důchodu), finančnímu a živnostenskému úřadu (je-li podnikatel), dalším příslušným úřadů (vydání nového dokladu nebo provedení změny údajů - např. řidičský průkaz), zdravotní pojišťovně, bance, komerčním pojišťovnám, u nichž máte některou z pojistek ap.
16. Elektronická služba, kterou lze využít Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, v platném znění.

Vyhláška č. 296/2004 Sb.,kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel.

18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění.

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proces zaevidování změny trvalého pobytu je správním řízením. Správní řízení je ukončeno:

  • zaevidováním změny - údaje uvedené v přihlašovacím lístku jsou řádně doloženy, nebyly zjištěny rozdíly oproti údajům vedeným v informačním systému evidence obyvatel , změna vyznačena v občanském průkaze (ustřižen růžek), předáno potvrzení o změně místa trvalého pobytu. Správní řízení ukončeno těmito úkony, nevydává se rozhodnutí.
  • vydáním rozhodnutí o tom, že se změna trvalého pobytu nezaeviduje - údaje v přihlašovacím lístku nejsou ve stanovené lhůty řádně doloženy nebo ve stanovené lhůtě nejsou předloženy doklady k odstranění rozdílů mezi údaji uvedenými v přihlašovacím lístku a údaji vedenými v informačním systému evidence obyvatel, vydá se rozhodnutí, proti kterému se lze odvolat - dle poučení, které je povinnou součástí rozhodnutí
  • vydáním usnesení o zastavení řízení - nebyl zaplacen správní poplatek ani ve stanovené lhůtě, žadatel vezme svoji žádost zpět, příp. další důvody dle správního řádu pro zastavení řízení, vydá se usnesení, proti kterému lze podat odvolání - dle poučení, které je povinnou součástí usnesení
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Ministerstvo vnitra ČR
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Internet – Portál veřejné správy
24. Související životní situace a návody, jak je řešit Ukončení pobytu na území ČR: občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území ČR, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu, nebo zastupitelskému úřadu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana. To neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny, nebo zastupitelského úřadu. Pokud má sdělení  formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše uznávaným elektronickým podpisem, nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Za občana může sdělit ukončení pobytu na území ČR rovněž jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem. Správní poplatek při ohlášení ukončení TP je na ohlašovně  100,-Kč a na zastupitelském úřadě 300,--Kč.
25. Za správnost popisu odpovídá útvar Odbor vnitřních věcí MěÚ Český Brod
26. Kontaktní osoba

Markéta Šmídová, ohlašovna MěÚ Český Brod, tel.: 321612143, e-mail: msmidova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 29.1.2016
28. Popis byl naposledy aktualizován 1.3.2019
29. Datum konce platnosti popisu Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace  

Nahlížení do sbírky zákonů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Nahlížení do sbírky zákonů.
4. Základní informace
k životní situaci
Obce, městské obvody a městské části územně členěných statutárních měst jsou v úředních hodinách povinny umožnit každému, kdo o to požádá, nahlížení do Sbírky zákonů.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Každý občan.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Požádání o nahlédnutí do sbírky zákonů při osobní návštěvě.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Neformálně.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Městský úřad Český Brod, odbor tajemníka – sekretariát, nám. Husovo 70, 282 01  Český Brod.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: Městský úřad Český Brod, odbor tajemníka - sekretariát
S kým: Michaela Vomáčková, nám. Husovo 70, 1. patro, tel. 321 612 115
Kdy: V úřední dny (pondělí a středa 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00 hod.), další dny po telefonické dohodě.
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Žádné.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádné.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Žádné.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Na počkání.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Žádní.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Žádné.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Nelze, pouze pro dohodnutí termínu na e-mail: cesbrod@cesbrod.cz nebo vomackova@cesbrod.cz
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zák. č. 309/1999 Sb., ze dne 11. listopadu 1999 o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů (§ 13).
18. Jaké jsou související
předpisy
 
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
 
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností  
21. Nejčastější dotazy Nelze zobecnit.
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Městský úřad Český Brod, odbor tajemníka
26. Kontaktní osoba Michaela Vomáčková, sekretariát MěÚ, tel. 321 612 115, e-mail: vomackova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
3.8.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
3.8.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
Není stanoveno
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Nejsou.

Střet zájmů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Střet zájmů - nahlížení do registru.
4. Základní informace
k životní situaci

Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů ukládá veřejným funkcionářům mj. podávat oznámení (čestné prohlášení) o:

  • jiných vykonávaných činnostech
  • majetku nabytém v průběhu výkonu funkce
  • příjmech, darech a závazcích.

Veřejnými funkcionáři jsou:

  • členové zastupitelstva města, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni
  • členové rady města, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni
  • vedoucí zaměstnanci města podílející se na výkonu správních činností zařazení do městského úřadu.

Čestné prohlášení podávají veřejní funkcionáři vždy za předchozí kalendářní rok, přičemž lhůta k podání oznámení je do 30. června následujícího kalendářního roku (veřejní funkcionáři podávali oznámení poprvé za rok 2007, a to v termínu do 30. června 2008). Veřejní funkcionáři, kteří ukončili výkon funkce v průběhu roku, podávají oznámení do 30 dnů od ukončení výkonu funkce.

Každý má právo na základě písemné žádosti bezplatně nahlížet do registru a pořizovat si z něj opisy a výpisy. Do registru je možné nahlížet osobně u evidenčního orgánu nebo v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Výpisy a opisy evidenční orgán neověřuje a tyto listiny nemají charakter veřejných listin.

5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Každý občan.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Do registru oznámení lze nahlížet v listinné podobě v místě sídla evidenčního orgánu a rovněž lze do registru nahlížet v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě, a to po udělení uživatelského jména a přístupového hesla.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Podáním písemné žádosti, která musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a údaj o tom, zda žadatel bude do registru nahlížet osobně nebo v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě.

Žádost lze podat:

a) osobně u evidenčního orgánu,

b) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo

c) elektronicky do elektronické podatelny evidenčního orgánu. (Tato žádost musí obsahovat zaručený elektronický podpis.)

8. Na které instituci životní
situaci řešit
Registr oznámení vede evidenční orgán, kterým je tajemník městského úřadu v Českém Brodě.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: Městský úřad Český Brod, odbor tajemníka
S kým: Ing. Aleš Kašpar, nám. Husovo 70, 1. patro, tel. 321 612 114, e-mail: kaspar@cesbrod.cz
Kdy: V úřední dny (pondělí a středa 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00 hod.), další dny po telefonické dohodě.
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Občanský průkaz či jiný průkaz totožnosti.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Formulář není předepsán, ale lze využít tento tiskopis. Není však podmínkou, aby byla žádost podána prostřednictvím tohoto formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Žádné.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení

Nahlížení do registru v písemné podobě je možné v úředních dnech (pondělí a středa 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00 hod.), další dny po telefonické dohodě.

V případě osobního podání žádosti pro nahlížení do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě budou přístupové údaje žadateli předány na počkání na odboru tajemníka

Po ověření žádosti pro umožnění přístupu k registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě udělí evidenční orgán žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo do registru, které bez zbytečného odkladu doručí prostřednictvím provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele s výjimkou žádosti podané osobně u evidenčního orgánu. Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě je zakázáno.

14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Žádní.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Žádné.
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
epodatelna@cesbrod.cz
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Podle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související
předpisy
Vyhláška č. 578/2006 Sb., kterou se stanoví struktura a formát formuláře pro podávání oznámení podle zákona o střetu zájmů.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Každý má právo písemně sdělit evidenčnímu orgánu, který registr vede, skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru; sdělení lze podat též v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Evidenční orgán do 30 dnů ode dne obdržení sdělení písemně oznámí tomu, kdo sdělení podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo; bylo-li sdělení učiněno v elektronické podobě, lze odpovědět též tímto způsobem.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Přestupku se dopustí fyzická osoba, která:

a) používá nebo dále zpracovává údaje vedené v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře,

b) poruší povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, o nichž se dozvěděla z údajů evidovaných v registru, nebo o osobách, které evidenčnímu orgánu sdělily skutečnosti nasvědčující nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru,

c) neoprávněně sdělí třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě.

Za přestupek podle lze uložit pokutu do výše 50.000 Kč.

21. Nejčastější dotazy Nelze zobecnit.
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Městský úřad Český Brod, odbor tajemníka
26. Kontaktní osoba Ing. Aleš Kašpar, tajemník MěÚ Český Brod, tel. 321 612 114
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
4.8.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
4.8.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
Není stanoveno
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Nejsou.

Žádost o informace

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodné přístupu k informacím.
4. Základní informace
k životní situaci

Tento zákon zapracovává příslušný předpis Evropských společenství (Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru) a upravuje pravidla pro poskytování informací a dále upravuje podmínky práva svobodného přístupu k těmto informacím.

Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

Zákon se nevztahuje na poskytování informací, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví, a dalších informací, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací.

Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací

5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště.

Právnická osoba uvede název, identifikační číslo, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

8. Na které instituci životní
situaci řešit
Žádost lze podat prostřednictvím Městského úřadu Český Brod, kteréhokoliv věcně příslušného odboru či samostatném oddělení či na podatelně Městského úřadu města Český Brod.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Na jednotlivých odborech a úsecích Městského úřadu města Český Brod  dle jejich odborné působnosti v úředních hodinách.
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Nejsou předepsány
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Vzor Formuláře žádosti o poskytnutí informace. Není podmínkou, aby byla žádost podána prostřednictvím tohoto formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit

Poplatky jsou dle platného sazebníku úhrad . Tento sazebník obsahuje náklady na pořízení kopií -- náklady na opatření technických nosičů dat -- náklady na odeslání informací žadateli -- náklady na mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Poplatky lze uhradit na pokladně Městského úřadu Český Brod.

13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení

Písemné informace se vyřizují do 15 dnů ode dne přijetí žádosti.

V případě že:

-    brání-li nedostatek údajů o žadateli vyřízení žádosti o informaci, vyzve žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost odloží,

-    v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne o odmítnutí žádosti,

-    v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli,

Lhůtu pro poskytnutí informace může povinný subjekt prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o deset dní.

Závažnými důvody jsou:

-    vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,

-    vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,

- konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti

14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Adresa e-podatelny: epodatelna@cesbrod.cz
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
18. Jaké jsou související
předpisy
 
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují

Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání.

Odvolání je opravným prostředkem proti rozhodnutí vydaném ve správním řízení vedeném podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

Odvolání je opravným prostředkem též proti rozhodnutí statutárního města Český Brod nebo jeho orgánů, jako povinného subjektu, o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Odvolání lze podat teprve poté, co bylo rozhodnutí vydáno.

Opravným prostředkem proti příkazu je odpor. Příkazní řízení je zvláštní (zjednodušenou) formou správního řízení, a příkaz vydávaný v příkazním řízení je zvláštním typem správního rozhodnutí. Proti příkazu vydaném ve správním řízení, může ten, jemuž se povinnost ukládá, podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne oznámení příkazu. V případě řízení o přestupku platí, že obviněný z přestupku může proti příkazu podat do 15 dnů ode dne jeho doručení odpor správnímu orgánu, který příkaz vydal.

Ve vydaných rozhodnutích je vždy uvedeno poučení. V poučení se uvede, zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání (odpor), v jaké lhůtě je možno tak učinit, od kterého dne se tato lhůta počítá, který správní orgán o odvolání (odporu) rozhoduje. Odvolání a odpor lze podat u magistrátu.

Odvolání (odpor) lze učinit písemně nebo ústně do protokolu nebo v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem podle zvláštních předpisů [zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů]. Ten, kdo činí podání v elektronické podobě, uvede současně poskytovatele certifikačních služeb, který jeho certifikát vydal a vede jeho evidenci, nebo certifikát připojí k podání.

Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen "stížnost") může podat žadatel. Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše o ní povinný subjekt písemný záznam.
Stížnost se podává u povinného subjektu, a to do 30 dnů ode dne doručení sdělení podle § 6, § 14 odst. 5 písm. c) nebo § 17 odst. 3 zákona, nebo uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo § 14 odst. 7 zákona.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností  
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Zpracované žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. jsou k dispozici na webu města v Povinně zveřejňovaných informacích.
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
http://www.otevrete.cz/zadosti-o-informace/
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor tajemníka Městského úřadu Český Brod
26. Kontaktní osoba Michaela Vomáčková
sekretariát MěÚ Český Brod
náměstí Husovo 70
282 01  Český Brod
tel.: 321 612 115, e-mail: vomackova@cesbrod.cz
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
31.3.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
31.3.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 
Copyright © Město Český Brod, 2005-2024 | Přístupnost | GDPR | Kontakty | Mobilní verze | Administrace | vývoj MyWebdesign.cz
Cesbrod
TOPlist