Životní situace

Žádost o koncesi pro právnické osoby

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Žádost o koncesi pro právnické osoby
4. Základní informace k životní situaci Koncesovanou živnost může provozovat každá právnická osoba, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, která splní podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění. 
Koncesované živnosti jsou uvedeny v příloze č. 3 živnostenského zákona.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Osoby vykonávající funkci statutárního orgánu, prokurista, likvidátor, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Česká právnická i zahraniční právnická osoba, která hodlá provozovat koncesovanou živnost, podá žádost o vydání koncese u kteréhokoliv živnostenského úřadu.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Oznámení změn se podává v písemné formě, zpravidla na změnovém listě a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo v zastoupení (na základě plné moci).

V souladu s elektronizací veřejné správy doporučujeme podnikatelům využívat elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky úřadu: jgqbsve. Veškeré informace jsou na stránkách RŽP(https://www.rzp.cz/elpod.html).

Podání je možné učinit též prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

8. Na které instituci životní situaci řešit U kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Městského úřadu Český Brod, Vaše podání přijmou a vyřídí pracovníci odboru v přízemí budovy nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod číslo dveří 8:

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734 230 069, email: buresova@cesbrod.cz

Kontaktní informace:

Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
náměstí  Husovo 70
282 01 Český Brod
tel: 321612111
www.cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz

Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 – 11:00 hod., 12:00 - 17:00 hod.

Úterý  8:00 – 11:00 hod

Čtvrtek 8:00 – 11:00 hod., 12:00 – 13:30 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

Pátek, 8:00 – 11:00 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Česká právnická osoba připojí k žádosti:
I. doklad (o založení nebo vzniku):
a) o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena pokud zápis do obchodního nebo obdobného rejstříku nebyl ještě proveden nebo
b) o tom, že právnická osoba je zapsána do příslušného rejstříku, s výjimkou obchodního rejstříku, pokud již byl zápis proveden. Výpis z rejstříku nesmí být starší než 3 měsíce.

II. doklad o vlastnickém nebo užívacím či jiném právu k objektu nebo místnostem, v nichž má právnická osoba sídlo (není-li již sídlo zapsáno v obchodním rejstříku nebo v jiné evidenci).

III. doklady odpovědného zástupce (je-li jeho ustanovení zákonem vyžadováno):
a) odpovědný zástupce s trvalým pobytem v České republice doklady o bezúhonnosti nepředkládá (živnostenský úřad si sám vyžádá výpis z evidence Rejstříku trestů).
b)odpovědný zástupce, který je občanem  jiného členského státu Evropské unie, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu nebo státu posledního pobytu, nebo výpis z evidence Rejstříku trestů s přílohou obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů členského státu, jehož je občanem, nebo členského státu posledního pobytu; je-li členským státem posledního pobytu Česká republika výpis z evidence Rejstříku trestů. Nevydává-li tento stát výpis  z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem členského státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.
c)odpovědný zástupce, který je občanem jiného státu než státu uvedeného v písmenu b) a nemá-li na území České republiky povolen trvalý pobyt, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je fyzická osoba občanem. Nevydává-li tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží odpovědný zástupce  čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.

Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup

IV. doklady prokazující odbornou nebo jinou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;

V. prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce. Podpis na prohlášení musí být úředně ověřen, neučiní-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem;

VI. doklad o zaplacení správního poplatku.

Zahraniční právnická osoba připojí k ohlášení:
I. výpis z obchodního nebo obdobného rejstříku vedeného ve státě sídla (ne starší 3 měsíců);

II. doklady o provozování podniku mimo ČR (netýká se osob se sídlem, ústřední správou nebo hlavním místem v členském státu EU);

III. doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor v místě umístění organizační složky (v ČR), není-li ohlašovaná adresa již zapsána v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci (postačí i písemné souhlasné prohlášení vlastníka nemovitosti s umístěním organizační složky);

IV. doklady odpovědného zástupce (je-li jeho ustanovení zákonem vyžadováno) ;
1.  doklad o bezúhonnosti: viz bod III písm. a), b) a c) stanovené pro českou právnickou osobu;
2. doklady prokazující odbornou nebo jinou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;
3. prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce. Podpis na prohlášení musí být úředně ověřen, neučiní-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem;

V. doklad o zaplacení správního poplatku;

Všechny doklady, pokud nebyly vydány v českém jazyce, se předkládají včetně jejich překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků (neplatí pro doklady ve slovenštině). Pravost podpisu a otisku razítka na originálech musí být ověřena.

Požadavek na provedení  úředního překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků a požadavek na ověření pravosti podpisu a otisku razítka se nevztahuje na doklady předložené státním příslušníkem Evropské unie nebo právnickou osobou se sídlem, ústřední správou, nebo hlavním místem své podnikatelské činnosti v členském státu EU, nejsou-li pochybnosti o správnosti překladu, popřípadě o pravosti podpisu nebo otisku razítka


Při jednání na živnostenském úřadě prokazuje fyzická osoba svoji totožnost platným průkazem totožnosti

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

K osobnímu jednání na živnostenském úřadě nejsou potřebné žádné formuláře, neboť dochází k přímému vyplnění elektronického formuláře referentem.

Podnikatelské subjekty mají  též možnost vytvářet elektronické podání na svém počítači a odesílat je podepsané platným kvalifikovaným certifikátem podnikatele do centrální Elektronické podatelny Živnostenského rejstříku. Příslušný živnostenský úřad, který bude podnikatelem označen,podání zpracuje a pokud to bude možné i elektronicky vyřídí. Aplikace k vytvoření a odeslání ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu Živnostenského rejstříku na adrese www.rzp.cz

Poštovním doručením vyplněného formuláře „CRM Jednotný registrační formulář – fyzická osoba“  živnostenskému  úřadu , který  Vám vydají na kterémkoliv živnostenském úřadu, nebo je ke stažení na webových stránkách www.mpo.cz

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Za žádost o koncesi při vstupu do podnikání 1000 Kč

za přijetí další  živnosti 500 Kč

Poplatek se vybírá jen jednou, pokud bylo podáno současně více žádostí o koncesi nebo pokud je současně ohlášena živnost a podána žádost o koncesi.

Poplatek se hradí v hotovosti v pokladně města na adrese nám. Arnošta z Pardubic  56, Český Brod, pokladna přijímá též platby kartou.Poplatek lze též uhradit složením finanční hotovosti na účet Města Český Brod číslo účtu: 9294910237/100, variabilní symbol: 13610559.

Je-li žádost podána prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Má-li žádost o koncesi všechny zákonem stanovené náležitosti (viz bod 10), splňuje-li podnikatel podmínky provozování živnosti, netrvá-li u něj překážka provozování živnosti a souhlasí-li s udělením koncese příslušný orgán státní správy (je-li tento souhlas zákonem vyžadován), živnostenský úřad rozhodne o udělení koncese bez zbytečných průtahů a do 5 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese provede zápis do živnostenského rejstříku a podnikateli vydá výpis.
Nemá-li žádost zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve žadatele ve lhůtě 30 dnů od doručení žádosti k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro vydání rozhodnutí o udělení koncese.
Rozhodne-li živnostenský úřad o udělení koncese, vydá podnikateli výpis.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány  
16. Elektronická služba, kterou lze využít V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Města Český Brod, lze elektronická podání opatřená elektronickým podpisem učinit na adrese centrální podatelny epodatelna@cesbrod.cz  nebo datovou schránkou  jgqbsve
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, v platném znění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, v platném znění.
Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu, kterým řízení o udělení koncese zastaví nebo žádost o koncesi zamítne, lze podat odvolání. Odvolání se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal. Odvolání musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Odvolacím orgánem odboru dopravy a obecní živnostenský úřad   Města Český Brod je Krajský úřad Středočeského kraje, odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Provozování činnosti, která je předmětem koncesované živnosti bez příslušného oprávnění je posuzováno jako přestupek, jehož následkem je uložení pokuty.

Živnostenský úřad může živnostenské oprávnění zrušit nebo v odpovídajícím rozsahu provozování živnosti pozastavit, jestliže podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení koncese, tímto zákonem nebo zvláštními právními předpisy.

21. Nejčastější dotazy

Jakým způsobem lze prokázat odbornou způsobilost?

Odbornou způsobilost stanoví živnostenský zákon a u právnické osoby ji musí splňovat odpovědný zástupce.
Koncesované živnosti jsou uvedeny v příloze č. 3 živnostenského zákona a tato příloha také ve sloupci 2 stanoví odbornou způsobilost pro tyto živnosti, a to buď přímo sama anebo odkazem na zvláštní právní předpisy. Doklady k prokazování odborné způsobilosti jsou natolik různorodé, že je zde nelze podrobně popsat a vyjmenovat, problematiku odborné způsobilosti doporučujeme konzultovat s pracovníky obecního živnostenského úřadu.

Jakým dokladem máme prokázat vztah k sídlu?

Jedná se zejména o nájemní smlouvu, kupní smlouvu, výpis z katastru nemovitostí, postačí ale i písemní prohlášení vlastníka nebo osoby oprávněné nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním souhlasí.

22. Další informace  
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě např. na webových stránkách www.mpo.cz, nebo www.portal.gov.cz
24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti (žádost o koncesi) právnická osoba 

Ustanovení  nového odpovědného zástupce/ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce

Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně 

Žádost o výpis ze živnostenského rejstříku 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar Městský úřad Český Brod,  odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
26. Kontaktní osoba

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.1.2023
28. Popis byl naposledy aktualizován 7.6.2023
29. Datum konce platnosti popisu  
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Oprávnění provozovat  koncesovanou živnost  vzniká právnickým osobám již zapsaným do obchodního rejstříku dnem nabytí právní moci rozhodnutí o koncesi. 

Oprávnění provozovat  koncesovanou živnost  vzniká právnickým osobám dosud nezapsaným do obchodního rejstříku dnem zápisu do tohoto rejstříku.

Žádost o koncesi pro fyzické osoby

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Žádost o koncesi pro fyzické osoby
4. Základní informace k životní situaci Koncesovanou živnost může provozovat každá fyzická osoba, která splní podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění. 
Koncesované živnosti jsou uvedeny v příloze č. 3 živnostenského zákona. 
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Fyzická osoba, která má plnou svéprávnost, kterou lze nahradit přivolením soudu k souhlasu zákonného zástupce nezletilého k samostatnému provozování podnikatelské činnosti a je  bezúhonná, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Fyzická osoba, která hodlá provozovat koncesovanou živnost, je povinna podat  žádost o udělení koncese obecnímu živnostenskému úřadu.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Oznámení změn se podává v písemné formě, zpravidla na změnovém listě a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo v zastoupení (na základě plné moci).

V souladu s elektronizací veřejné správy doporučujeme podnikatelům využívat elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky úřadu: jgqbsve. Veškeré informace jsou na stránkách RŽP(https://www.rzp.cz/elpod.html).

Podání je možné učinit též prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

8. Na které instituci životní situaci řešit U kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Městského úřadu Český Brod, Vaše podání přijmou a vyřídí pracovníci odboru v přízemí budovy nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod číslo dveří 8:

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734 230 069, email: buresova@cesbrod.cz

Kontaktní informace:

Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
náměstí  Husovo 70
282 01 Český Brod
tel: 321612111
www.cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz

Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 – 11:00 hod., 12:00 - 17:00 hod.

Úterý  8:00 – 11:00 hod

Čtvrtek 8:00 – 11:00 hod., 12:00 – 13:30 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

Pátek, 8:00 – 11:00 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Fyzická osoba připojí k ohlášení, nestanoví-li zákon jinak:
1. doklad o bezúhonnosti:
a) u občanů České republiky výpisem z evidence Rejstříku trestů. Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
b) u osob, které jsou občany jiného členského státu Evropské unie, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu nebo státu posledního pobytu, nebo výpis z evidence Rejstříku trestů s přílohou obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů členského státu, jehož je občanem, nebo členského státu posledního pobytu; je-li členským státem posledního pobytu Česká republika výpis z evidence Rejstříku trestů. Nevydává-li tento stát výpis  z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem členského státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.
c) u osob, které jsou občany jiného státu než státu uvedeného v písmenu b) a nemá-li na území České republiky povolen trvalý pobyt, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je fyzická osoba občanem. Nevydává-li tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.

Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup

2. doklady prokazující odbornou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;

3. doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, kde má podnikatel umístěno své sídlo, liší-li se od bydliště (postačí i písemné souhlasné prohlášení vlastníka nemovitosti s umístěním).
Má-li fyzická osoba bydliště v sídle obecního úřadu, musí doložit souhlas obce s umístěním sídla v jeho sídle.

4. doklad prokazující udělení víza k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k dlouhodobému pobytu (zahraniční osoba, která nezřizuje na území ČR organizační složku, není-li občanem EU)

5. doklady prokazující existenci podniku mimo ČR (zahraniční osoba, která zřizuje na území ČR organizační složku)

6. doklady o provozování podniku mimo ČR (zahraniční osoba, která zřizuje na území ČR organizační složku, není-li občanem EU);

7. doklad o zaplacení správního poplatku.

Ustanovuje-li podnikatel odpovědného zástupce, též navíc následující doklady týkající se jeho osoby:
-  doklad o bezúhonnosti – viz. bod 1a), 1b) a 1c);
-  doklady prokazující odbornou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;
-  prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce, podpis na prohlášení musí být  úředně ověřen, nebyl-li učiněn osobně na živnostenském úřadě;

Všechny doklady, pokud nebyly vydány v českém jazyce, se předkládají včetně jejich překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků (neplatí pro doklady ve slovenštině). Pravost podpisu a otisku razítka na originálech musí být ověřena.
Požadavek na provedení  úředního překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků a požadavek na ověření pravosti podpisu a otisku razítka se nevztahuje na doklady předložené státním příslušníkem Evropské unie nebo právnickou osobou se sídlem, ústřední správou, nebo hlavním místem své podnikatelské činnosti v členském státu EU, nejsou-li pochybnosti o správnosti překladu, popřípadě o pravosti podpisu nebo otisku razítka

Při  jednání na živnostenském úřadě se prokazuje fyzická osoba platným průkazem totožnosti.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

K osobnímu jednání na živnostenském úřadě nejsou potřebné žádné formuláře, neboť dochází k přímému vyplnění elektronického formuláře referentem.

Podnikatelské subjekty mají  též možnost vytvářet elektronické podání na svém počítači a odesílat je podepsané platným kvalifikovaným certifikátem podnikatele do centrální Elektronické podatelny Živnostenského rejstříku. Příslušný živnostenský úřad, který bude podnikatelem označen, podání zpracuje a pokud to bude možné i elektronicky vyřídí. Aplikace k vytvoření a odeslání ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu Živnostenského rejstříku na adrese www.rzp.cz

Poštovním doručením vyplněného formuláře „CRM Jednotný registrační formulář – fyzická osoba“  živnostenskému  úřadu , který  Vám vydají na kterémkoliv živnostenském úřadu, nebo je ke stažení na webových stránkách www.mpo.cz

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Za žádost o koncesi při vstupu do podnikání 1000 Kč

za přijetí další  živnosti 500 Kč

Poplatek se vybírá jen jednou, pokud bylo podáno současně více žádostí o koncesi nebo pokud je současně ohlášena živnost a podána žádost o koncesi.

Poplatek se hradí v hotovosti v pokladně města na adrese nám. Arnošta z Pardubic  56, Český Brod, pokladna přijímá též platby kartou.Poplatek lze též uhradit složením finanční hotovosti na účet Města Český Brod číslo účtu: 9294910237/100, variabilní symbol: 13610559.

Je-li žádost podána prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Má-li žádost o koncesi všechny zákonem stanovené náležitosti (viz bod 10), splňuje-li podnikatel podmínky provozování živnosti, netrvá-li u něj překážka provozování živnosti a souhlasí-li s udělením koncese příslušný orgán státní správy (je-li tento souhlas zákonem vyžadován), živnostenský úřad rozhodne o udělení koncese bez zbytečných průtahů a do 5 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese provede zápis do živnostenského rejstříku a podnikateli vydá výpis.
Nemá-li žádost zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve žadatele ve lhůtě 30 dnů od doručení žádosti k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro vydání rozhodnutí o udělení koncese.
Rozhodne-li živnostenský úřad o udělení koncese, vydá podnikateli výpis.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

do 30 dnů ode dne vzniku práva provozovat živnost podat přihlášku k daňové registraci

do 8. dne měsíce následujícího po měsíci, kdy zahájila fyzická osoba provoz živnosti oznámit okresní správě sociálního zabezpečení zahájení samostatné výdělečné činnosti a podat přihlášku k důchodovému pojištění

do 8 dnů ode dne kdy fyzická osoba zahájila provozování živnosti oznámit zdravotní pojišťovně zahájení samostatné výdělečné činnosti

Hlášení volného pracovního místa, resp. Jeho obsazení příslušnému úřadu práce

Na žádost podnikatele lze tyto povinnosti učinit na živnostenském úřadě – prostřednictvím centrálního registračního místa (CRM).

16. Elektronická služba, kterou lze využít V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Města Český Brod, lze elektronická podání opatřená elektronickým podpisem učinit na adrese centrální podatelny epodatelna@cesbrod.cz nebo datovou schránkou jgqbsve
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, v platném znění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, v platném znění.
Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu, kterým řízení o udělení koncese zastaví nebo žádost o koncesi zamítne, lze podat odvolání. Odvolání se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal. Odvolání musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Odvolacím orgánem odboru dopravy a obecní živnostenský úřad Města Český Brod je Krajský úřad Středočeského kraje, odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Provozování činnosti, která je předmětem koncesované živnosti bez příslušného oprávnění je posuzováno jako přestupek, jehož následkem je uložení pokuty.

Živnostenský úřad může živnostenské oprávnění zrušit nebo v odpovídajícím rozsahu provozování živnosti pozastavit, jestliže podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení koncese, tímto zákonem nebo zvláštními právními předpisy.

21. Nejčastější dotazy Jakým způsobem lze prokázat odbornou způsobilost?

Odbornou způsobilost stanoví živnostenský zákon.
Koncesované živnosti jsou uvedeny v příloze č. 3 živnostenského zákona a tato příloha také ve sloupci 2 stanoví odbornou způsobilost pro tyto živnosti, a to buď přímo sama a nebo odkazem na zvláštní právní předpisy. Doklady k prokazování odborné způsobilosti jsou natolik různorodé, že je zde nelze podrobně popsat a vyjmenovat, problematiku odborné způsobilosti doporučujeme konzultovat s pracovníky  živnostenského odboru

Mohu získat živnostenské oprávnění k provozování koncesované živnosti, když nesplňuji odbornou způsobilost? Nemám odborné vzdělání.

Ano, můžete, musíte však ustanovit odpovědného zástupce, který tuto odbornou způsobilost splňuje. Odpovědný zástupce je fyzická osoba ustanovená podnikatelem, která odpovídá za řádný provoz živnosti a za dodržování živnostenskoprávních předpisů, a která je ve smluvním vztahu k podnikateli. Nikdo nemůže být ustanoven do funkce odpovědného zástupce pro více než čtyři podnikatele.

Jakým dokladem mám prokázat vztah k sídlu?

Jedná se zejména o nájemní smlouvu, kupní smlouvu, výpis z katastru nemovitostí, postačí ale i písemní prohlášení vlastníka nebo osoby oprávněné nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním souhlasí.
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě např. na webových stránkách www.mpo.cz, nebo http://portal.gov.cz
24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti (žádost o koncesi) fyzická osoba 

Ustanovení  nového odpovědného zástupce/ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce

Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně 

Žádost o výpis ze živnostenského rejstříku 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar Městský úřad Český Brod,  odbor dopravy a obecní živnostenský úřad.
26. Kontaktní osoba

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.1.2023
28. Popis byl naposledy aktualizován 7.6.2023
29. Datum konce platnosti popisu  
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace Oprávnění provozovat  koncesovanou živnost  vzniká fyzické osobě dnem nabytí právní moci rozhodnutí o koncesi. 

Ohlášení živnosti pro právnické osoby

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Ohlášení živnosti pro právnické osoby
4. Základní informace k životní situaci Živnost může provozovat každá právnická osoba, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, splní-li podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění.
Řemeslné živnosti jsou uvedeny v příloze č. 1 živnostenského zákona  a vázané živnosti v příloze č. 2 živnostenského zákona. Živnost volná s předmětem podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ je uvedená včetně oborů činností v příloze č. 4 živnostenského zákona.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Osoby vykonávající funkci statutárního orgánu, prokurista, v určitých případech likvidátor, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Česká i zahraniční právnická osoba, která hodlá provozovat ohlašovací živnost, je povinna to písemně ohlásit kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu. Podání lze učinit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (tzv. Czech Pointu).
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Oznámení změn se podává v písemné formě, zpravidla na změnovém listě a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo v zastoupení (na základě plné moci).

V souladu s elektronizací veřejné správy doporučujeme podnikatelům využívat elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky úřadu: jgqbsve. Veškeré informace jsou na stránkách RŽP(https://www.rzp.cz/elpod.html).

Podání je možné učinit též prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

8. Na které instituci životní situaci řešit U kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu na území České republiky.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Městského úřadu Český Brod, Vaše podání přijmou a vyřídí pracovníci odboru v přízemí budovy nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod číslo dveří 8:

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz

Kontaktní informace:

Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
náměstí  Husovo 70
282 01 Český Brod
tel: 321612111
www.cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz

Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 – 11:00 hod., 12:00 - 17:00 hod.

Úterý  8:00 – 11:00 hod

Čtvrtek 8:00 – 11:00 hod., 12:00 – 13:30 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

Pátek, 8:00 – 11:00 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Česká právnická osoba připojí k ohlášení:
I. doklad (o založení nebo vzniku):
a) o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena, pokud zápis do obchodního nebo obdobného rejstříku nebyl ještě proveden, nebo doklad
b) o tom, že právnická osoba je zapsána do příslušného rejstříku, s výjimkou obchodního rejstříku, pokud již byl zápis proveden. Výpis z rejstříku nesmí být starší než 3 měsíce.

II. doklad o vlastnickém nebo užívacím či jiném právu k objektu nebo místnostem, v nichž má právnická osoba sídlo, není-li již adresa sídla zapsána v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci (postačí i písemné souhlasné prohlášení vlastníka nemovitosti s umístěním). 

III. doklady o bezúhonnosti odpovědného zástupce (je-li jeho ustanovení zákonem vyžadováno):
a) odpovědný zástupce s trvalým pobytem v České republice doklady o bezúhonnosti nepředkládá (živnostenský úřad si sám vyžádá výpis z evidence Rejstříku trestů).
b) odpovědný zástupce, který je občanem  jiného členského státu Evropské unie, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu nebo státu posledního pobytu, nebo výpis z evidence Rejstříku trestů s přílohou obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů členského státu, jehož je občanem, nebo členského státu posledního pobytu; je-li členským státem posledního pobytu Česká republika výpis z evidence Rejstříku trestů. Nevydává-li tento stát výpis  z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem členského státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.
c) odpovědný zástupce, který je občanem jiného státu než státu uvedeného v písmenu b) a nemá-li na území České republiky povolen trvalý pobyt, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je fyzická osoba občanem. Nevydává-li tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží odpovědný zástupce  čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce. 

Tento doklad může být nahrazen dokladem o uznání odborné kvalifikace dle zákona o uznávání odborné kvalifikace, pokud se jím prokazuje i splnění podmínky bezúhonnosti.

Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup                        

IV. doklady prokazující odbornou nebo jinou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;

V. prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce. Podpis na prohlášení musí být úředně ověřen, neučiní-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem;

VI. doklad o zaplacení správního poplatku.

Zahraniční právnická osoba připojí k ohlášení:
I. výpis z obchodního nebo obdobného rejstříku vedeného ve státě sídla (ne starší 3 měsíců);

II. doklady o provozování závodu mimo ČR (netýká se osob se sídlem, ústřední správou nebo hlavním místem v členském státu Evropské unie; (ne starší 3 měsíců)

III. doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor v místě umístění organizační složky (v ČR), není-li ohlašovaná adresa již zapsána v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci (postačí i písemné souhlasné prohlášení vlastníka nemovitosti s umístěním organizační složky)

IV. doklady odpovědného zástupce (je-li jeho ustanovení zákonem vyžadováno)
1.  doklad o bezúhonnosti: viz bod III písm. b) a c) stanovené pro českou právnickou osobu
2. doklady prokazující odbornou nebo jinou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;
3. prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce. Podpis na prohlášení musí být úředně ověřen, neučiní-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem;

V. doklad o zaplacení správního poplatku.

Při jednání na živnostenském úřadě prokazuje fyzická osoba svoji totožnost platným průkazem totožnosti.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

K osobnímu jednání na živnostenském úřadě nejsou potřebné žádné formuláře, neboť dochází k přímému vyplnění elektronického formuláře referentem.

Podnikatelské subjekty mají  též možnost vytvářet elektronické podání na svém počítači a odesílat je podepsané platným kvalifikovaným certifikátem podnikatele do centrální Elektronické podatelny Živnostenského rejstříku. Příslušný živnostenský úřad, který bude podnikatelem označen,podání zpracuje a pokud to bude možné i elektronicky vyřídí. Aplikace k vytvoření a odeslání ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu Živnostenského rejstříku na adrese www.rzp.cz

Poštovním doručením vyplněného formuláře „CRM Jednotný registrační formulář – fyzická osoba“  živnostenskému  úřadu , který  Vám vydají na kterémkoliv živnostenském úřadu, nebo je ke stažení na webových stránkách www.mpo.cz

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

za ohlášení živnosti při vstupu do podnikání 1000 Kč

za další ohlášení živnosti 500 Kč

Pokud v rámci jednoho podání bude ohlášeno více živností, poplatek se vybírá jen jednou.

Poplatek se hradí v hotovosti v pokladně města na adrese nám. Arnošta z Pardubic  56, Český Brod, pokladna přijímá též platby kartou.Poplatek lze též uhradit složením finanční hotovosti na účet Města Český Brod číslo účtu: 9294910237/100, variabilní symbol: 13610559.

Je-li žádost podána prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Má-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti (viz bod 10), splňuje-li podnikatel podmínky provozování živnosti a netrvá-li překážka provozování živnosti, živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku do 5 dnů ode dne doručení ohlášení a neprodleně vydá podnikateli výpis z živnostenského rejstříku.
Nemá-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve ohlašovatele k odstranění závad do 5 dnů a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu do živnostenského rejstříku a vydání výpisu.
Na žádost zakladatelů, popř. orgánů nebo osob oprávněných podat návrh na zápis české právnické osoby do obchodního nebo obdobného rejstříku, živnostenský úřad potvrdí splnění podmínek pro provozování živnosti vydáním výpisu, je-li prokázáno, že právnická osoba byla založena. Těmto právnickým osobám vzniká živnostenské oprávnění dnem zápisu do obchodního nebo obdobného rejstříku. Nepodají-li návrh na zápis ve lhůtě 90 dnů od doručení výpisu nebo není-li návrhu vyhověno, rozhodne živnostenský úřad o tom, že ohlašovatel podmínky pro vznik živnostenského oprávnění nesplnil. Právnickým osobám již zapsaným do obchodního nebo obdobného rejstříku vzniká živnostenské oprávnění dnem ohlášení .
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

 

16. Elektronická služba, kterou lze využít V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad  Města Český Brod, lze elektronická podání opatřená elektronickým podpisem učinit na adrese centrální podatelny epodatelna@cesbrod.cz
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, v platném znění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, v platném znění.
Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují V případě, že živnostenský úřad rozhodne o tom, že živnostenské oprávnění ohlášením nevzniklo, nebo že nebyly splněny podmínky pro vznik oprávnění, lze proti takovému rozhodnutí podat odvolání.
Odvolacím orgánem odboru dopravy a obecní živnostenský úřad  Města Český Brod je Krajský úřad Středočeského kraje, odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti Provozování činnosti, která je předmětem živnosti ohlašovací  volné, řemeslné a vázané bez příslušného oprávnění, je posuzováno jako přestupek, jehož následkem je uložení pokuty.
21. Nejčastější dotazy Jakým způsobem lze prokázat odbornou způsobilost?

Odbornou způsobilost stanoví živnostenský zákon a u právnické osoby ji musí splňovat odpovědný zástupce.
Živnosti řemeslné, které jsou uvedeny v příloze č. 1 živnostenského zákona, mají prokazování odborné způsobilosti stanovené v §§ 21 a 22 živnostenského zákona. Základní odborná způsobilost spočívá zejména v doložení výučního listu, maturitního vysvědčení v příslušném studijním oboru nebo doložení vysokoškolského diplomu v příslušném studijním oboru. Tuto základní odbornou způsobilost lze nahradit i dokladem o rekvalifikaci v příslušném oboru a rokem praxe v oboru, nebo prokázáním šestileté praxe v oboru. Další náhrady odborné způsobilosti jsou uvedeny v citovaných ustanoveních.
Vázané živnosti jsou uvedeny v příloze č. 2 živnostenského zákona. Odborná způsobilost pro tyto živnosti je upravena buď zvláštními předpisy uvedenými v příloze č. 2 zákona nebo stanovena touto přílohou. 
Doklady k prokazování odborné způsobilosti jsou natolik různorodé, že je zde nelze podrobně popsat a vyjmenovat, a pokud se Vaše doklady liší od uvedeného, doporučujeme problematiku odborné způsobilosti konzultovat s pracovníky obecního živnostenského úřadu.
K získání živnostenského oprávnění pro živnost volnou se prokazování odborné způsobilosti nevyžaduje a proto není povinností pro tyto živnosti odpovědného zástupce ustanovovat.

Jakým dokladem máme prokázat vztah k sídlu?

Jedná se zejména o nájemní smlouvu, kupní smlouvu, výpis z katastru nemovitostí, postačí však i písemné prohlášení vlastníka, případně osoby oprávněné nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním souhlasí.
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě např. na webových stránkách www.mpo.cz, nebo www.portal.gov.cz
24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Žádost o koncesi pro právnické osoby

Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti (žádost o koncesi) právnická osoba 

Ustanovení  nového odpovědného zástupce/ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce

Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně 

Žádost o výpis ze živnostenského rejstříku 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad 
26. Kontaktní osoba

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.1.2023
28. Popis byl naposledy aktualizován 7.6.2023
29. Datum konce platnosti popisu  
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Oprávnění provozovat živnost vzniká právnickým osobám již zapsaným do obchodního rejstříku dnem ohlášení .

Oprávnění provozovat živnost vzniká právnickým osobám, které nejsou zapsány do obchodního rejstříku až dnem zápisu do tohoto rejstříku.

Ohlášení živnosti pro fyzické osoby

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název) životní situace Ohlášení živnosti pro fyzické osoby
4. Základní informace k životní situaci Ohlašovací živnost může provozovat každá fyzická osoba, která splní podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění.
Řemeslné živnosti jsou uvedeny v příloze č. 1 živnostenského zákona a vázané živnosti v příloze č. 2 živnostenského zákona.  Živnost volná s předmětem podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ je uvedená včetně oborů činností v příloze č. 4 živnostenského zákona.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Fyzická osoba, má plnou svéprávnost, kterou lze nahradit přivolením soudu k souhlasu zákonného zástupce nezletilého k samostatnému provozování podnikatelské činnosti a je bezúhonná, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Fyzická osoba, která hodlá provozovat ohlašovací živnost, je povinna to písemně ohlásit kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu. Podání lze učinit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (tzv. Czech Pointu).
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace Oznámení změn se podává v písemné formě, zpravidla na změnovém listě a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo v zastoupení (na základě plné moci).

V souladu s elektronizací veřejné správy doporučujeme podnikatelům využívat elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky úřadu: jgqbsve. Veškeré informace jsou na stránkách RŽP(https://www.rzp.cz/elpod.html).

Podání je možné učinit též prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

8. Na které instituci životní situaci řešit U kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu na území České republiky.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Městského úřadu Český Brod, Vaše podání přijmou a vyřídí pracovníci odboru v přízemí budovy nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod číslo dveří 8:

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734 230 069, email: buresova@cesbrod.cz

Kontaktní informace:

Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
náměstí  Husovo 70
282 01 Český Brod
tel: 321612111
www.cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz

Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 – 11:00 hod., 12:00 - 17:00 hod.

Úterý  8:00 – 11:00 hod

Čtvrtek 8:00 – 11:00 hod., 12:00 – 13:30 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

Pátek, 8:00 – 11:00 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Fyzická osoba připojí k ohlášení, nestanoví-li zákon jinak:
1. doklad o bezúhonnosti:

a) u občanů České republiky výpisem z evidence Rejstříku trestů. Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup
b) u osob, které jsou občany jiného členského státu Evropské unie, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu nebo státu posledního pobytu, nebo výpis z evidence Rejstříku trestů s přílohou obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů členského státu, jehož je občanem, nebo členského státu posledního pobytu; je-li členským státem posledního pobytu Česká republika výpis z evidence Rejstříku trestů. Nevydává-li tento stát výpis  z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem členského státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce
c) u osob, které jsou občany jiného státu než státu uvedeného v písmenu b) a nemá-li na území České republiky povolen trvalý pobyt, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je fyzická osoba občanem. Nevydává-li tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.

Výpis z evidence Rejstříku trestů si správní orgán vyžádá sám v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.

2. doklady prokazující odbornou způsobilost, je-li zákonem vyžadována

3. doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, kde má podnikatel umístěno své sídlo, liší-li se od bydliště (postačí i písemné souhlasné prohlášení vlastníka nemovitosti s umístěním). Má-li fyzická osoba bydliště v sídle obecního úřadu, musí doložit souhlas obce s umístěním sídla v jeho sídle.

4. doklad prokazující udělení víza k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k dlouhodobému pobytu (zahraniční osoba, která nezřizuje na území ČR organizační složku, není-li občanem EU)

5. doklady prokazující existenci podniku mimo ČR (zahraniční osoba, která zřizuje na území ČR organizační složku)

6. doklady o provozování podniku mimo ČR (zahraniční osoba, která zřizuje na území ČR organizační složku, není-li občanem EU, EHP nebo Švýcarska)

7. doklad o zaplacení správního poplatku.

Ustanovuje-li podnikatel odpovědného zástupce, též navíc následující doklady týkající se jeho osoby:
-  doklad o bezúhonnosti – viz. bod 1a), 1b) a 1c);
-  doklady prokazující odbornou způsobilost, je-li zákonem vyžadována;
-  prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce, podpis na prohlášení musí být  úředně ověřen, nebyl-li učiněn osobně na živnostenském úřadě;

Všechny doklady, pokud nebyly vydány v českém jazyce, se předkládají včetně jeho překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků (neplatí pro doklady ve slovenštině). Pravost podpisu a otisku razítka na originálech musí být ověřena.

Požadavek na provedení úředního překladu do českého jazyka provedeného tlumočníkem zapsaným do seznamu znalců a tlumočníků a požadavek na ověření pravosti podpisu a otisku razítka se nevztahuje na doklady předložené státním příslušníkem Evropské unie nebo právnickou osobou se sídlem, ústřední správou, nebo hlavním místem své podnikatelské činnosti v členském státu EU, nejsou-li pochybnosti o správnosti překladu, popřípadě o pravosti podpisu nebo otisku razítka.

Při  jednání na živnostenském úřadě se prokazuje fyzická osoba platným průkazem totožnosti.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

K osobnímu jednání na živnostenském úřadě nejsou potřebné žádné formuláře, neboť dochází k přímému vyplnění elektronického formuláře referentem.

Podnikatelské subjekty mají  též možnost vytvářet elektronické podání na svém počítači a odesílat je podepsané platným kvalifikovaným certifikátem podnikatele do centrální Elektronické podatelny Živnostenského rejstříku. Příslušný živnostenský úřad, který bude podnikatelem označen,podání zpracuje a pokud to bude možné i elektronicky vyřídí. Aplikace k vytvoření a odeslání ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu Živnostenského rejstříku na adrese www.rzp.cz

Poštovním doručením vyplněného formuláře „CRM Jednotný registrační formulář – fyzická osoba“  živnostenskému  úřadu , který  Vám vydají na kterémkoliv živnostenském úřadu, nebo je ke stažení na webových stránkách www.mpo.cz

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

za ohlášení živnosti při vstupu do podnikání 1000 Kč

za další ohlášení živnosti 500 Kč

Pokud v rámci jednoho podání bude ohlášeno více živností, poplatek se vybírá jen jednou.

Poplatek se hradí v hotovosti v pokladně města na adrese nám. Arnošta z Pardubic  56, Český Brod, pokladna přijímá též platby kartou. Poplatek lze též uhradit složením finanční hotovosti na účet Města Český Brod číslo účtu: 9294910237/100, variabilní symbol: 13610559

Je-li žádost podána prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Má-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti (viz bod 10), splňuje-li podnikatel podmínky provozování živnosti a netrvá-li překážka provozování živnosti, živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku do 5 dnů ode dne doručení ohlášení a neprodleně vydá podnikateli výpis z živnostenského rejstříku.
Nemá-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve ohlašovatele k odstranění závad do 5 dnů a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu do živnostenského rejstříku.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

do 30 dnů ode dne vzniku práva provozovat živnost podat přihlášku k daňové registraci

do 8. dne měsíce následujícího po měsíci, kdy zahájila fyzická osoba provoz živnosti oznámit okresní správě sociálního zabezpečení zahájení samostatné výdělečné činnosti a podat přihlášku k důchodovému pojištění

do 8 dnů ode dne, kdy fyzická osoba zahájila provozování živnosti oznámit zdravotní pojišťovně zahájení samostatné výdělečné činnosti

Hlášení volného pracovního místa, resp. Jeho obsazení příslušnému úřadu práce

Na žádost podnikatele lze tyto povinnosti učinit na živnostenském úřadě – prostřednictvím centrálního registračního místa (CRM).

Hlášení volného pracovního místa, resp. Jeho obsazení příslušnému úřadu práce

16. Elektronická služba, kterou lze využít

V případě, že si zvolíte odbor dopravy a obecní živnostenský úřad Města Český Brod, lze elektronická podání opatřená elektronickým podpisem učinit na adrese centrální podatelny epodatelna@cesbrod.cz

datová schránka jgqbsve

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, v platném znění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, v platném znění.
Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí živnostenského úřadu o tom, že živnostenské oprávnění ohlášením nevzniklo nebo že nebyly splněny podmínky pro vznik oprávnění, lze podat odvolání. Odvolání se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal. Odvolání musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Odvolacím orgánem odboru dopravy a obecní živnostenský úřad Města Český Brod je Krajský úřad Středočeského kraje, odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti Provozování činnosti, která je předmětem živnosti ohlašovací  volné, řemeslné a vázané bez příslušného oprávnění, je posuzováno jako přestupek, jehož následkem je uložení pokuty.
21. Nejčastější dotazy

Jakým způsobem lze prokázat odbornou způsobilost?

Odbornou způsobilost stanoví živnostenský zákon.
Živnosti řemeslné, které jsou uvedeny v příloze č. 1 živnostenského zákona, mají prokazování odborné způsobilosti stanovené v §§ 21 a 22 živnostenského zákona. Základní odborná způsobilost spočívá zejména v doložení výučního listu, maturitního vysvědčení v příslušném studijním oboru nebo doložení vysokoškolského diplomu v příslušném studijním oboru. Tuto základní odbornou způsobilost lze nahradit i dokladem o rekvalifikaci v příslušném oboru a rokem praxe v oboru, nebo prokázáním šestileté praxe v oboru. Další náhrady odborné způsobilosti jsou uvedeny v citovaných ustanoveních.
Vázané živnosti jsou uvedeny v příloze č. 2 živnostenského zákona. Odborná způsobilost pro tyto živnosti je upravena buď zvláštními předpisy uvedenými v příloze č. 2 zákona nebo stanovena touto přílohou. 
Doklady k prokazování odborné způsobilosti jsou natolik různorodé, že je zde nelze podrobně popsat a vyjmenovat, a pokud se Vaše doklady liší od uvedeného, doporučujeme problematiku odborné způsobilosti konzultovat s pracovníky obecního živnostenského úřadu.
K získání živnostenského oprávnění pro živnost volnou se prokazování odborné ani jiné způsobilosti nevyžaduje.

22. Další informace  
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě např. na webových stránkách www.mpo.cz, nebo www.portal.gov.cz
24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Žádost o koncesi pro fyzické osoby

Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti (žádost o koncesi) fyzická osoba 

Ustanovení  nového odpovědného zástupce/ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce

Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně 

Žádost o výpis ze živnostenského rejstříku 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar Městský úřad Český Brod,  odbor dopravy a obecní živnostenský úřad
26. Kontaktní osoba

Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz

Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz

Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.1.2023
28. Popis byl naposledy aktualizován 7.6.2023
29. Datum konce platnosti popisu  
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace Oprávnění provozovat živnost vzniká dnem ohlášení 

Autorizovaná konverze dokumentů

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Autorizovaná konverze dokumentů
4. Základní informace
k životní situaci
Autorizovaná konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby a z elektronické do listinné podoby se provádí na žádost fyzické nebo právnické osoby.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Fyzická osoba. Za právnickou osobu jedná ten, kdo je k tomu oprávněn v řízení před správním orgánem nebo jím pověřená osoba.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Žadatel se dostaví na kontaktní místo CzechPOINT, kde předloží dokument určený k autorizované konverzi. Dokumentem se rozumí dokument jak v listinné tak elektronické podobě. Jedná- li se o dokument v elektronické podobě, pověřený pracovník ověří platnost elektronického podpisu nebo časového razítka, kterým musí být dokument označen. Poté pracovník provede autorizovanou konverzi převedením z listinné do elektronické podoby a naopak. Správnost potvrdí ověřovací doložkou. 
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Žádostí  na kontaktním místě CzechPOINT.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Konverzi na žádost provádí kontaktní místa CzechPOINT a advokáti dle zákona č. 85/1996 Sb. o advokacii, ve znění pozdějších předpisů.                     
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod – pokladna Městského úřadu a pracoviště CzechPoint
S kým: Hana Hybešová, Svatava Strejčková
Kdy: Po, St od 08:00-17:00;Út, Čt od 08:00-14:30;Pá od 08:00-13:00( přestávka vždy od 11:00-12:00).
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Nejsou stanoveny.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Správní poplatek činí 30,-Kč za každou stránku autorizované konverze.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Žádost je vyřízena na počkání.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
18. Jaké jsou související
předpisy
Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích
Zákon č. 365/2000Sb. o informačních systémech veřejné správy
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Další informace Vám podá kontaktní místo CzechPoint – tel. 321 612 146 nebo 321 612 213
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Svatava Strejčková, tel. 321612213,
e-mail: strejckova@cesbrod.cz

Hana Hybešová, tel. 321612146,
e-mail: hybesova@cesbrod.cz 

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.1.2014
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.1.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových
4. Základní informace
k životní situaci
V případě, že majitel DS potřebuje nové údaje k přístupu do své datové schránky, dostaví se na kontaktní místo CzechPOINT.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Fyzická osoba plně způsobilá k právním úkonům. Za právnickou osobu žádá její statutární orgán.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Žádost lze podat osobně na kontaktním místě veřejné správy( CzechPOINT). Žadatel se prokáže platným průkazem totožnosti. Vyplněná  žádost je elektronicky odeslána na Informační systém datových stránek. Poté bude provedeno zneplatnění přístupových údajů a vydání nových. Žadatel obdrží na e-mail, který je povinnen uvést v žádosti, instrukce, které ho provedou aktivací nových přístupových údajů do datové schránky.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Žádostí  na kontaktním místě CzechPOINT.
8. Na které instituci životní
situaci řešit

Žádost o zneplatnění přístupových údajů do DS a vydání nových lze učinit na kontaktním místě CzechPOINT.

  

9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod – pokladna Městského úřadu a pracoviště CzechPoint
S kým: Hana Hybešová, Svatava Strejčková
Kdy: Po, St od 08:00-17:00;Út, Čt od 08:00-14:30;Pá od 08:00-13:00( přestávka vždy od 11:00-12:00).
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Platný občanský průkaz.
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
První zneplatnění přístupových údajů a vydání nových je zdarma. Za další je stanoven správní poplatek 200,- Kč.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Ministerstvo vnitra  zneplatní přístupové údaje osoby oprávněné k přístupu do DS neprodleně po jejím oznámení a současně zašle této osobě do vlastních rukou nové přístupové údaje.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.
18. Jaké jsou související
předpisy
Zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Další informace Vám podá kontaktní místo CzechPoint – tel. 321 612 146 nebo 321 612 213
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Svatava Strejčková, tel. 321612213,
e-mail: strejckova@cesbrod.cz

Hana Hybešová, tel. 321612146,
e-mail: hybesova@cesbrod.cz 

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.1.2014
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.1.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Zřízení datové schránky

Pojmenování (název)
životní situace
Zřízení datové schránky
Základní informace
k životní situaci
Datová schránka se zřizuje na žádost fyzické osoby. Pro právnickou osobu je DS povinná a Ministerstvo vnitra ji zřizuje automaticky po zapsání právnické osoby do Obchodního rejstříku.
Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Fyzická osoba plně způsobilá k právním úkonům.
Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Žádost lze podat osobně na kontaktním místě veřejné správy( CzechPOINT). Vyplněná  žádost je elektronicky odeslána na Ministerstvo vnitra, které zašle žadateli přístupové údaje do datové schránky ihned po jejím zřízení. Údaje se zasílají poštou do vlastních rukou adresáta.Fyzická osoba má nárok na zřízení jedné datové schránky.
Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Žádostí  na kontaktním místě CzechPOINT.
Na které instituci životní
situaci řešit
Žádost o zřízení datové schránky lze učinit na kontaktním místě CzechPOINT.      
Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod – pokladna Městského úřadu a pracoviště CzechPoint
S kým: Hana Hybešová, Svatava Strejčková
Kdy: Po, St od 08:00-17:00;Út, Čt od 08:00-14:30;Pá od 08:00-13:00( přestávka vždy od 11:00-12:00).
Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Platný občanský průkaz.
Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Žádost se vyplňuje elektronicky přímo na parcovišti CzechPOINT.
Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Zřízení datové schránky je bezplatné.
Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Ministerstvo vnitra  zřídí datovou schránku do 3 pracovních dnů od podání žádosti.Přístupové údaje pro přihlášení do DS zašle ministerstvo bezodkladně po jejím zřízení listovní zásilkou, která je určena do vlastních rukou adresáta(žadatele).
Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.
Jaké jsou související
předpisy
Zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Nejsou stanoveny.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
Nejčastější dotazy

Co jsou datové schránky?

Datové schránky jsou elektronickým úložištěm, na které se doručují dokumenty orgánů veřejné moci a stejně tak i vůči nim. Tento způsob komunikace nahrazuje klasické doručování v listinné podobě.

Další informace Další informace Vám podá kontaktní místo CzechPoint – tel. 321 612 146 nebo 321 612 213
Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor vnitřních věcí
Kontaktní osoba

Svatava Strejčková, tel. 321612213,
e-mail: strejckova@cesbrod.cz

Hana Hybešová, tel. 321612146,
e-mail: hybesova@cesbrod.cz 

Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.1.2014
Popis byl naposledy
aktualizován
20.1.2014

Výpis z insolvenčního rejstříku

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Výpis z Insolvenčního rejstříku
4. Základní informace
k životní situaci
Výpis se vydává na základě žádosti fyzické nebo právnické osoby.
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Žadatelem může být fyzická nebo právnická osoba, které je možno vydat  ověřené výpisy.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace

Pro výpis z IR je třeba znát IČ nebo název právnické osoby nebo jméno fyzické osoby, které se výpis týká. Výpis se vydává na počkání na pracovišti CzechPOINT a opatří se ověřovací doložkou.

V insolvenčním rejstříku lze vyhledat pouze dlužníky, proti kterým bylo zahájeno insolvenční řízení po 1. lednu 2008. Dlužníky, proti kterým bylo zahájeno konkursní či vyrovnací řízení před 1. lednem 2008, lze vyhledat v Evidenci úpadců.

7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Žádostí  na kontaktním místě CzechPOINT.
8. Na které instituci životní
situaci řešit

Ověřené výpisy z CzechPOINTu  se vydávají na kontaktních místech veřejné správy.               

        

9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: náměstí Arnošta z Pardubic 56, Český Brod – pokladna Městského úřadu a pracoviště CzechPoint
S kým: Hana Hybešová, Svatava Strejčková
Kdy: Po, St od 08:00-17:00;Út, Čt od 08:00-14:30;Pá od 08:00-13:00( přestávka vždy od 11:00-12:00).
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
 
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Správní poplatek činí 100,-Kč za 1. stránku výpisu, za každou další 50,-Kč.
Lze uhradit na místě v hotovosti nebo platební kartou.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Elektronicky ověřený výstup ze systému CzechPOINT se vydává na počkání.
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje
Zákon č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.
18. Jaké jsou související
předpisy

Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích.

Zákon č. 182/2006 Sb. o úpadku způsobech jeho řešení. ( Insolvenční zákon)

19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace Další informace Vám podá kontaktní místo CzechPoint – tel. 321612146 nebo 321612213.
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Odbor vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Svatava Strejčková, tel. 321612213,
e-mail: strejckova@cesbrod.cz

Hana Hybešová, tel. 321612146,
e-mail: hybesova@cesbrod.cz 

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
20.1.2014
28. Popis byl naposledy
aktualizován
20.1.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
 
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 

Ochrana proti zřejmému zásahu do pokojného stavu

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Ochrana proti zřejmému zásahu do pokojného stavu
4. Základní informace
k životní situaci
Správní řízení při zásazích do pokojného stavu proběhne za podmínek stanovených v § 5 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), který stanoví: „Došlo-li ke zřejmému zásahu do pokojného stavu, lze se domáhat ochrany u příslušného orgánu státní správy. Ten může předběžně zásah zakázat nebo uložit, aby byl obnoven předešlý stav. Tím není dotčeno právo domáhat se ochrany u soudu.“
5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Osoba, která se domnívá, že jednáním či nečinností druhé osoby (druhých osob) došlo k zásahu do pokojného stavu (tj. faktického, dlouhotrvajícího stavu).
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
Řízení lze zahájit pouze na návrh dle § 5 občanského zákoníku na projednání správního řízení ve věci zřejmého zásahu do pokojného stavu. Řízení nelze zahájit z vlastního podnětu správního orgánu. V návrhu musí být uvedeno kdo, kdy, jak a do jakého pokojného stavu zasáhl, včetně důkazů, případně svědků a také co se navrhuje. V samotném řízení musí být prokázán zřejmý zásah do pokojného stavu a existence pokojného stavu před tímto zásahem.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace
Podáním písemného návrhu na projednání zřejmého zásahu do pokojného stavu dle ustanovení § 5 obč. zákoníku. Návrh na zahájení řízení musí být podán bezprostředně (co nejdříve) po zásahu do pokojného stavu.
8. Na které instituci životní
situaci řešit
Úřad místně příslušný k projednávání  - místo, kde došlo k zásahu.
9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
V Českém Brodě Odbor vnitřních věcí, Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, 1.patro číslo dveří 15, 16 a to v  pondělí 8.00-17.00; středa 8.00-17.00.
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou
Doklad totožnosti
11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Poplatky nejsou žádné.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení
Do třiceti, případně šedesáti dnů (dle správního řádu).
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
Dle § 141 odst. 3 správního řádu:
a) odpůrce,
b) osoby, které mají zájem na výsledku řízení a které se přihlásí.
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
Předložení a navržení důkazů, pokud souvisí s se správním řízením, které správní orgán na návrh vede (např. výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouva, smlouva o věcném břemeni, svědci apod.).
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
E-mail: cesbrod@cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz
ID datové schránky: jgqbsve
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád v platném znění

Zákon 40/1964 Sb., Občanský zákoník

18. Jaké jsou související
předpisy
 
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
Proti rozhodnutí se lze odvolat do 15 dnů ode dne  doručení rozhodnutí  a to ke Krajskému úřadu Středočeského kraje, prostřednictvím správního orgánu, který rozhodnutí vydal.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Dle § 62 odst. 1 správního řádu je možné uložit účastníku řízení, ale i svědkovi pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč, ztíží-li postup řízení zejména tím, že se bez omluvy nedostaví na výzvu ke správnímu orgánu, ruší i po předchozím napomenutí pořádek při jednání, bezdůvodně odmítá svědeckou výpověď, předložení listiny nebo provedení ohledání. Pořádkovou pokutu lze také uložit tomu, kdo učiní hrubě urážlivé podání. Dle ustanovení § 63 odst. l správního řádu může správní orgán toho, kdo hrubě ruší pořádek, také vykázat z místa jednání, je-li vykázán účastník řízení, může se jednat v jeho nepřítomnosti.
21. Nejčastější dotazy

Co se považuje za zásah do pokojného stavu?

Zásah může směřovat proti pokojnému ovládání nemovitosti, např. zabránění vstupu do domu či bytu. Předběžnost rozhodnutí podle § 5 spočívá především v tom, že nevyhlašuje právní stav ani jej nevytváří. K tomu je příslušný pouze soud. Rozhodnutí dle § 5 konstatuje nikoli stav právní, ale stav pokojný, to je určitý stav faktický.

22. Další informace

V Českém Brodě se občané mohou obrátit na:
MěÚ Český Brod, Odbor vnitřních věcí, nám. Arnošta z Pardubic 56, 1.patro číslo dveří 15, 16

Adresa pro doručování:
MěÚ Český Brod, Odbor vnitřních věcí, Husovo nám. 70, 282 24 Český Brod
Úřední dny pondělí a středa 8.00 – 17.00 hod.

23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
Městský (obecní) úřad dle trvalého bydliště
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
Přestupky proti občanskému soužití a proti majetku
Oznámení přestupku proti veřejnému pořádku
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Městský úřad, odbor  vnitřních věcí
26. Kontaktní osoba

Mgr. Klára Uldrichová, MPA, vedoucí odboru vnitřních věcí, tel. 321 612 141, 731 519 149, e-mail uldrichova@cesbrod.cz

Iveta Peukerová, referent odboru vnitřních věcí, tel. 321 612 140, e-mail peukerova@cesbrod.cz

27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
3.3.2011
28. Popis byl naposledy
aktualizován
3.3.2011
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
Správní orgán může předběžně zásah do pokojného stavu zakázat nebo uložit, aby byl obnoven. Předběžnost rozhodnutí podle § 5 občanského zákoníku spočívá především v tom, že nevyhlašuje nedeklaruje právní stav a ani jej nevytváří. Pokojným stavem je nikoliv stav v souladu s příslušnými právními předpisy, ale dlouhotrvající faktický stav. Pokojný stav může být chápán jako stav, který je nikým nerušen, i jako stav, který nikoho neruší. Ochrany pokojného stavu, tj. došlo –li ke zřejmému zásahu do pokojného stavu se lze domáhat také u soudu.

Nahlášení ztráty nebo nálezu

1. Identifikační číslo  
2. Kód  
3. Pojmenování (název)
životní situace
Ztráty a nálezy
4. Základní informace
k životní situaci

Problematiku ztrát a nálezů upravuje § 1052 až § 1065 zák. č.89/2012 Sb., občanského zákoníku.

5. Kdo je oprávněn v této
věci jednat (podat žádost
apod.)
Fyzické a právnické osoby – nálezci a vlastníci.
6. Jaké jsou podmínky
a postup pro řešení životní
situace
  • Ztracenou věc vrátí nálezce tomu, kdo ji ztratil, nebo vlastníkovi proti úhradě nutných nákladů a nálezného.

    Není-li z okolností poznat, komu má být věc vrácena , a nepovažuje-li se věc za opuštěnou, oznámí nálezce bez odkladu nález obci, na jejímž území byla nalezena. Byla-li věc nalezena ve veřejné budově nebo dopravním prostředku, odevzdá nálezce nález provozovateli těchto zařízení.
7. Jakým způsobem zahájit
řešení životní situace

„Záznam o nálezu“ – tento záznam sepíše s nálezcem pracovnice podatelny nebo Městská policie Český Brod.

8. Na které instituci životní
situaci řešit

V úřední hodiny:

Městský úřad, nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod

odbor vnitřních věcí – podatelna

tel.: 321312111, 321612148

Po,St -  8.00-11.00 12.00-17.00

Út,Čt -   8.00-11.00 12.00-14.30

Pá - 8.00-11.00 12.00-12.30

V neúřední hodiny:

Městská policie, nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod

tel.: 321612156, 736675756

9. Kde, s kým a kdy životní
situaci řešit
Kde: Městský úřad, nám. Arnošta z Pardubic 56, Český Brod
S kým: odbor vnitřních věcí-podatelna, městská policie
Kdy: hodiny, neúřední hodiny
10. Jaké doklady je nutné mít
s sebou

Platný doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, povolení k trvalému pobytu pro cizince).

- vydání věci musí proběhnout písemně, a to formou „Záznam o vydání nálezu“, ve kterém se vyplní údaje o         vlastníkovi a vlastník předání věci stvrdí svým podpisem

.

11. Jaké jsou potřebné
formuláře a kde jsou
k dispozici

„Záznam o nálezu“ – tento záznam sepíše s nálezcem pracovnice podatelny nebo městská policie města Český Brod

Záznam musí obsahovat:

- jméno a příjmení nálezce, u právnických osob jejich název

- adresu trvalého pobytu nálezce, u právnických osob jejich sídlo a IČO

- místo a den nálezu

- popis nalezené věci

12. Jaké jsou poplatky a jak je
lze uhradit
Vlastník nalezené věci je povinen uhradit městu náklady, které mu prokazatelně vznikly.
13. Jaké jsou lhůty
pro vyřízení

Odevzdání nálezu se vyřídí na místě neprodleně. Pokud je vlastník věci znám, je vyzván k jejímu vyzvednutí. Pokud vlastník věci není znám, je nález vyhlášen způsobem v místě obvyklým, tj. na úřední desce a elektronické úřední desce.

Nalezenou věc si vlastník může vyzvednout do 3 let od vyhlášení nálezu. V případě, že se vlastník ve stanovené lhůtě nepřihlásí, nález přejde do vlastnictví města
14. Kteří jsou další účastníci
(dotčení) řešení životní
situace
 
15. Jaké další činnosti jsou po
žadateli požadovány
 
16. Elektronická služba,
kterou lze využít
E-mail: cesbrod@cesbrod.cz
Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz
ID datové schránky: jgqbsve
17. Podle kterého právního
předpisu se postupuje

Zákon č. 89/2014 Sb.,občanský zákoník

18. Jaké jsou související
předpisy
Vnitřní předpis tajemníka č. /2011 o „Příjmu a evidenci ztrát a nálezů“
19. Jaké jsou opravné
prostředky a jak se
uplatňují
 
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon - §219 (zatajení věci).

Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník - § 2991 (kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, musí ochuzenému vydat, oč se obohatil).

21. Nejčastější dotazy  
22. Další informace  
23. Informace o popisovaném
postupu (o řešení životní
situace) je možné získat
také z jiných zdrojů nebo
v jiné formě
 
24. Související životní situace
a návody, jak je řešit
 
25. Za správnost popisu
odpovídá útvar
Městský úřad, odbor  vnitřních věcí - podatelna
26. Kontaktní osoba Koulová Lenka, email: koulova@cesbrod.cz, tel.: 321612111
27. Popis je zpracován podle
právního stavu ke dni
1.1.2014
28. Popis byl naposledy
aktualizován
10.2.2014
29. Datum konce platnosti
popisu
Konec platnosti není stanoven.
30. Případná upřesnění
a poznámky k řešení
životní situace
 
Copyright © Město Český Brod, 2005-2024 | Přístupnost | GDPR | Kontakty | Mobilní verze | Administrace | vývoj MyWebdesign.cz
Cesbrod
TOPlist