1. |
Identifikační číslo |
|
2. |
Kód |
|
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Kontrolní a dozorová činnost |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Kontrolní a dozorová činnost podle živnostenského zákona, zákona o ochraně spotřebitele, zákona o spotřebních daních, zákona o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, zákon o odpadech, zákon o povinném značení lihu, zákon o některých podmínkách v oblasti cestovního ruchu, zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, a dalších předpisů souvisejících s živnostenským podnikáním.
Živnostenskou kontrolu provádějí v rámci své působnosti živnostenské úřady dle zmocnění zákonem č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů a sledují, zda a jak jsou plněny povinnosti stanovené živnostenským zákonem, ustanoveními zvláštních právních předpisů vztahujícími se na živnostenské podnikání.
Kontrolu provádí zaměstnanci živnostenského úřadu na základě vlastního kontrolního plánu, podnětů a na základě nařízení kontroly Krajským úřadem Středočeského kraje, odborem správních agend a krajský živnostenský úřad nebo Ministerstva průmyslu a obchodu ČR
|
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Kdokoli. |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Přijatý podnět bude posouzen a živnostenský úřad podle situace provede kontrolu podnikatele přímo na provozovně nebo na živnostenském úřadě. Zjistí-li skutečnosti nasvědčující tomu, že podnikatel porušuje podmínky dané živnostenským zákonem popřípadě předpisy souvisejícími s živnostenským podnikáním, zahájí řízení z moci úřední. V případě, že neshledá důvody k jeho zahájení, podatele pokud o to požádá, o tom vyrozumí. Pokud podnět nespadá do pravomoci živnostenského úřadu, bude postoupen příslušnému správnímu orgánu. O postoupení bude stěžovatel informován. Živnostenský úřad není oprávněn řešit občanskoprávní spory, tato činnost je vymezena soudům. |
7. |
Jakým způsobem zahájit řešení životní situace |
Zasláním písemného podnětu na adresu živnostenského úřadu, nebo přímo osobně řešit s referentem kontroly. |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Na odboru dopravy a obecní živnostenský úřad Městského úřadu Český Brod, nám. Arnošta z Pardubic 56, přízemí, kancelář č. 8. |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Vaše podání přijmou pracovnice odboru:
Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz
Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz
Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734 230 069, email: buresova@cesbrod.cz
Kontaktní informace:
Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad náměstí Husovo 70 282 01 Český Brod tel: 321612111 www.cesbrod.cz Elektronická podatelna: epodatelna@cesbrod.cz
datová schránka: jgqbsve
Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 – 11:00 hod., 12:00 - 17:00 hod.
Úterý 8:00 – 11:00 hod
Čtvrtek 8:00 – 11:00 hod., 12:00 – 13:30 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)
Pátek 8:00 – 11:00 hod. (na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru)
|
10. |
Jaké doklady je nutné mít s sebou |
Doklad k prokázání totožnosti
Pokud k podnětu existují nějaké doklady (účtenky, paragony, smlouvy, faktury, korespondence), je vhodné je vzít s sebou.
|
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Formulář není stanoven - podnět k provedení kontroly nebo prošetření případu se podává volnou písemnou formou. |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Tyto úkony nepodléhají správním poplatkům. |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Lhůty pro vyřízení podnětu jsou stanoveny správním řádem. Správní orgán podnět prošetří a pokud ten, kdo podnět podal o to požádá, sdělí mu ve lhůtě do 30ti dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě, že byl podnět postoupen jinému příslušnému správnímu orgánu. |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Účastníky řízení mohou být podnikatelé, jejich odpovědní zástupci, jiné správní orgány. |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Podání by mělo popisovat konkrétní jednání či stav, který pisatel považuje za protiprávní a odůvodňuje zahájení řízení z moci úřední. |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Případné podněty lze zaslat na adresu centrální elektronické podatelny epodatelna@cesbrod.cz nebo datovou schránkou : jgqbsve |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
|
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (povinnost při sběru a výkupu odpadů).
Zákon č. 307/2013 Sb.., o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů.
|
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Neshledá-li správní orgán důvod k zahájení řízení ani k postoupení věci, sdělí tuto skutečnost podateli, pokud o to požádal. Není povinností zdůvodňovat, proč důvod k zahájení řízení neshledává. Podnět se neodkládá usnesením nebo jinak přezkoumatelným rozhodnutím, není tedy možno podat proti způsobu vyřízení podnětu odvolání. |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti |
|
21. |
Nejčastější dotazy |
Jaké jsou postupy při uplatňování reklamace?
Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Výjimkou je pouze situace upravená § 2172 větě druhé občanského zákoníku, kdy prodávající v písemném potvrzení o svých povinnostech z vadného plnění (ať již z dobrovolné záruky za jakost, anebo ze zákonné odpovědnosti za jakost při převzetí), které vydal kupujícímu, určil k opravě jinou osobu (tzv. záruční servis), která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším. Pak uplatní kupující právo na opravu u této jiné osoby.
Dle § 2172 věty třetí občanského zákoníku přitom platí, že osoba takto určená k opravě provede opravu ve lhůtě dohodnuté mezi prodávajícím a kupujícím při koupi věci. Avšak je třeba upozornit, že v případech, kdy reklamaci vad uplatnil spotřebitel (ve smyslu definice uvedené v zákoně o ochraně spotřebitele, tj. fyzická osoba, jednající mimo rámec podnikatelské činnosti či samostatného výkonu povolání), pak je třeba, aby oprava proběhla tak, aby byla dodržena lhůta pro vyřízení reklamace stanovená v § 19 odst. 3 tohoto zákona (viz dále).
Dále je třeba zdůraznit, že záruční servis je určen pouze k provedení opravy. Ostatní oprávněné nároky, tzn. dodání nového zboží, sleva z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy, musí kupující uplatnit výlučně u prodávajícího. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. Opomněl-li spotřebitel při vytknutí vady uvést, jaký způsob vyřízení reklamace požaduje, měl by jej o tom prodávající v rámci své informační povinnosti poučit.
Jaké jsou lhůty pro vyřizování reklamací?
V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na lhůtě delší. O vyřízení reklamace je dle výkladu Ústavního soudu a Nejvyššího soudu povinen podnikatel spotřebitele vyrozumět. Podmínkou pro běh těchto lhůt však je, že spotřebitel k vyřízení reklamace poskytl prodávajícímu požadovanou potřebnou součinnost, tedy zejména, že umožnil prodávajícímu přezkoumat reklamovaný výrobek.
Jaké postihy hrozí podnikatelům (obchodníkům), pokud nesprávně vyřídí reklamaci a poškodí tak zákazníka?
Česká obchodní inspekce je v oblasti reklamací oprávněna kontrolovat pouze, zda prodávající informoval spotřebitele ve smyslu ust. § 13 a § 19 zákona o ochraně spotřebitele, tzn. o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, včetně uplatnění rozporu s kupní smlouvou, o tom, kde ji lze uplatnit a o provádění záručních oprav a dále zda prodávající reklamaci přijal, vydal o tom písemné potvrzení se všemi náležitostmi a zda reklamaci vyřídil do 30 dnů, pokud se s spotřebitelem nedohodl na lhůtě delší. O reklamaci rozhoduje prodávající a pokud spotřebitel nesouhlasí se způsobem, jakým byla jeho reklamace vyřízena má možnost řešit spor v občanskoprávním řízení u příslušného soudu. Od 01.02.2016 je účinná novela zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, kde spotřebitel má právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb dle § 20d - §20m výše zmíněného zákona. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je mimo jiné i Česká obchodní inspekce (§ 20e).
|
22. |
Další informace |
|
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Další informace lze získat u kteréhokoliv živnostenského úřadu ČR. |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
|
25. |
Za správnost popisu odpovídá útvar |
Městský úřad Český Brod, odbor dopravy a obecní živnostenský úřad |
26. |
Kontaktní osoba |
Ing. Ivana Sobíšková tel.: 321612199, email: sobiskova@cesbrod.cz
Bc. Marcela Bergmanová, tel. 313036104, 733792815, email: bergmanova@cesbrod.cz
Ing. Tereza Burešová, tel.: 321612174, 734230069, email: buresova@cesbrod.cz
|
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
01.01.2023 |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
7.6.2023 |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
|
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace |
|