Plán prevence kriminality
Plán prevence kriminality 2021-2025 |
Aktualizovaný plán prevence kriminality 2016-2018 |
Plán prevence kriminality 2021-2025 |
Aktualizovaný plán prevence kriminality 2016-2018 |
S ohledem na konec prázdnin a začátek nového školního roku, jsme pro Vás připravili několik rad týkajících se bezpečné cesty do školy.
Městská policie Český Brod s odkazem na ustanovení § 24b odst.2 z.č. 553/1991 Sb., o obecní policii, informuje, že pořizuje pro zákonné účely, prostřednictvím stálého automaticko-technického systému, obrazové záznamy od 1.1.2010
Úsekové měření rychlosti v obci Rostoklaty ve směru na:
... a s nimi i určitá rizika a nebezpečí.
S nástupem podzimu a chladnějšího počasí přichází také změna pro řidiče a jejich vozidla. Konkrétně se jedná o pneumatiky a jejich přezutí. Je třeba pamatovat na to, že provoz vozidla v letním a zimním období má svá určitá pravidla, která je třeba dodržovat a to především z hlediska naší bezpečnosti. Na provoz vozidla v zimním období pamatuje také zákon, který by měli znát všichni řidiči. Jedná se o zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně o paragraf 40a. Toto ustanovení upravuje provoz vozidel v zimním období. Uvádí, že v období od 1. listopadu do 31. března lze užít vozidlo pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to pokud:
Pokud je na silnici umístěna značka ,,Zimní výbava“, tato povinnost platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky. Na cestách se také můžeme setkat s příkazovou dopravní značkou ,,Sněhové řetězy“. Na tu nejčastěji můžeme narazit, pokud se chystáme do hor. Jak již z názvu vyplývá, přikazuje řidiči nasadit na pneumatiky sněhové řetězy. Po nasazení řetězů může řidič bezpečně pokračovat ve své jízdě.
Zdroj: www.bezpecnecesty.cz
Jedním z hlavních důvodů, proč je bezesporu bezpečnější v zimním období používat zimní pneumatiky je ten, že to na letních pneumatikách daleko více klouže a jízda s letními pneu je tak daleko nebezpečnější a to nejen pro řidiče a jeho spolujezdce, ale pro všechny účastníky silničního provozu. Čím větší chladno, tím více letní pneumatika tuhne, špatně přiléhá k povrchu vozovky, a proto více klouže. Naproti tomu vozidlo vybaveno zimními pneumatikami má vyšší přilnavost na sněhu i ledu, je stabilnější a má kratší brzdnou dráhu. Řidiči osobních vozidel musejí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech.
V období zimy jsou silnice spíše mokré nebo s vrstvou sněhu. Zimní pneumatiky mají hrubší záběrový vzorek a jejich běhoun obsahuje více směsi na bázi siliky. Díky této látce pneumatika lépe přilne na povrch vozovky během nízkých teplot. Důležitou roli při jízdě na namrzlé silnici hraje také hloubka dezénu pneumatik. Pokud hloubka klesne pod hranici 4 mm, výrazně tím vozidlo ztrácí stabilitu a prodlužuje se brzdná dráha.
Vybavit vozidlo zimními pneumatikami je velice důležité, a to především z důvodu naší bezpečnosti. V zimě je totiž riziko vzniku dopravní nehody 6x větší, než v létě a hlavní příčinou vzniku dopravních nehod je jízda na letních pneumatikách. Nikdo z nás asi nedovede dopředu přesně určit, jaké bude počasí, ale vzhledem ročnímu období lze předpokládat, že bude velice chladno a teploty klesnou i do mínusové škály Celsiovy teplotní stupnice. Štěstí přeje připraveným, proto nezapomeňte pneumatiky včas přezout, chráníte tak život svůj, ale také ostatních účastníků silničního provozu.
O jízdě v zimních podmínkách se můžete více dočíst na těchto odkazech:
https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Jizda-v-zimnich-podminkach
https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-autem/Priprava-vozidla-na-zimu
https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-autem/Evropou-v-zime
Během prázdnin poměrně dost času trávíme za volantem. Ať už se jedná o cestu do zahraničí, na dovolenou, nebo na výlet po České republice.
Samotné řízení vozidla je poměrně monotónní činností a ačkoli to zní nepravděpodobně, tělo v jedné pozici se unaví mnohem více než se zdá. Když si k dlouhé cestě připočítáte letní teploty, tak si řidič může být jistý, že únava a opsalost se dříve nebo o něco později dostaví.
Jízda v noci je lákavá volba, kdy se vyhnete dopravním komlikacím a vysokým teplotám, ale myslete na to, že si narušujete svůj pravidelný denní cyklus.
Důležité je stav únavy a ospalosti nepodceňovat, ale jednat. Zastavte na nejbližším opočívadle a zacvičte si, protáhněte se. Krátkou rozcvičkou ztratíme maximálně 10 až 20 min. Zásadně se nestažte o povzbuzení kouřením či jinými medikamenty.
Pozor také na poslech monotónní, příliž hlasité hudby. Lepší variantou je poslouchat pořady, které povzbudí vaši pozornost.
Jak vyzrát nad únavou a a šťastně překonat dlouhou vzdálenost za volantem?
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání
O pravdivosti rčení se přesvědčil i řidič vozidla zn. Fiat Panda, který dne 8.1.2017 způsobil dopravní nehodu. A jak k ní došlo?
Třiatřicetiletý řidič s vozidlem zn. Fiat Panda jedoucí po ulici Žižkova v Českém Brodě, při odbočování vlevo na odstavnou plochu mimo komunikaci, nedal přednost protijedoucímu vozidlu Škoda Fabia. Následkem čelního střetu došlo k lehkému zranění spolujedoucí ve vozidle Škoda. U řidiče vozidla Fiat byla dechovou zkouškou zjištěna přítomnost alkoholu v hodnotě 2,47 promile.
Řidiči, než usednete za volant uvědomte si, že alkohol zpomaluje procesy v mozku, činí člověka méně pozorným a současně dává falešný pocit důvěry. Vaše reakce se zpomalý a významně se zvyšuje vaše šance způsobit dopravní nehodu či havarovat.
Alkohol za volantem zvyšuje nejenom agresivitu za volantem a přeceňování řidičských schopností, ale má i výrazný vliv na periferní vidění řidiče.Zvýšená míra alkoholu v krvi řidiče způsobuje tzv. „tunelové vidění“. To znamená, že zorné pole řidiče se při zvyšující se hladině alkoholu v krvi snižuje a řidič je schopný čím dál tím méně vnímat celý prostor před sebou. Jestliže střízlivý řidič je schopen vnímat celý prostor, řidič s 0,8 promile v krvi již necelé tři čtvrtiny prostoru a řidič s 1,8 promile v krvi již necelou třetinu. Je potřeba si uvědomit, že i když opilý řidič pojede pomalu, jeho zorné pole je snížené, a to je zdrojem potenciálních konfliktů i závažných dopravních nehod ( zdroj: http://www.ibesip.cz).