Uf, tak po přečtení celé této obsáhle diskuze, ve mne převládá pouze jediný pocit. Je to vztek! Vztek na radnici, na jejich vize a nejen co se dopravy týká. Naše město vždy mělo a má skvělou pozici vůči ostatním (nikam není daleko) a i proto mi přijde jako veliké štěstí, že nás nekřižují automobily v takovém počtu, jako města jiná. To ovšem neznamená, že by tu žádný provoz nebyl. Naopak, je a víc než by bylo milé. Nemám nic proti vypracovanému posudku o hustotě provozu, to je v takovýchto záležitostech jistě nutné, ale příčinu zbytečně vysokého počtu aut máme podle mne přímo před očima a nejsou na to potřeba „vzorečky ani kalkulačka“. Mohou za to diskonty Lidl a Penny. Pokud dnes projede nejvytíženějšími ulicemi cca 4.000 vozidel denně, bude jich nejméně 1/3 projíždět městem zcela zbytečně a to po návštěvě zdejších marketů. Přiznám se, že nejsem zrovna jejich zastáncem a o to víc ve mne šplouchá zuřivost, když vidím, že stojí na jednom z nejhezčích míst ve městě (u hradeb - trosek)! A tím se dostáváme i k možnému řešení problému a mému návrhu. Pokud chce město ulehčit lidem v postižených ulicích, kolem škol, zachovat památky a myslet i na budoucí rozvoj dopravy, neobejde se to podle mého názoru bez investice do nové komunikace. Základem návrhu nové silnice je „odříznutí“ supermarketů (Penny,Lidl) od ostatních cest ve městě, tak aby si nebylo možné zkracovat cestu a přespolní řidiči tak museli využít nové pozemní komunikace, pro příjezd i odjezd z města. V celé délce by se pak jednalo o jakýsi blízce vnější okruh chránící město před automobily jedoucími prakticky ze všech směrů. Tento „malý obchvat“ by měl jak vidno skvělou vazbu na nové přednádraží a jeho stavba by se nedotkla téměř žádné zástavby ani okolní krajiny. Podle mého stojí Český Brod, také tak trochu na jedné ze zásadních křižovatek a bude se muset rozhodnout, zda chce mít zachovalé, čisté a tiché centrum, třeba úplně bez aut..a proč ne?? A nebo bude váhat a přijde tak o to nejcennější co v současné době má – HRADBY. Ve svém návrhu počítám, že by od kouřimské brány směrem podél opevnění, mohla vézt pěší zóna se zákazem vjezdu s výjimkou autobusů. Tím pádem by hradby zůstaly ušetřeny nadměrnému provozu a s tím i souvisejícím destruktivním vlivům. Výstavba této komunikace by umožnila zpětně zavést do ulic Jungmannova, Havlíčkova a nově i do ulic Suvorovova a částečně i Palackého jednosměrný provoz. Dále by se vyřešil i problém s nevyhovujícím mostem u areálu Unikomu, který je v současnosti na konci životnosti a nová komunikace by zahrnovala jeho modernizaci. Naše město nepotřebuje obchvat v pravém slova smyslu, jako má teď nově například Kolín, ale blízkou komunikaci, která protne nejvytíženější příjezdové cesty do města. Proto je jednoznačně nutné vést tuto komunikaci na jiho-východě města. Jako nepochopitelný mi přijde také fakt, že se uvažuje o vjezdu na náměstí z obou stran. Přitom by měl být zájem opačný a to, mít výhledově náměstí zcela bez aut. Rád bych, aby tomu tak v budoucnu skutečně bylo a dali jsme podnět i ostatním městům a ukázali, že to jde. V ohledech na dopravu v centru musí být město radikální. Podívejte se na náměstí v Telči. Lidi si zde radši odřou auta v úzké bráně, jenom proto, aby se dostali až na náměstí. Tam si dají zmrzlinu a zase odjedou (říkám, co jsem viděl). A to je smutné. Toto je výčet asi toho nejdůležitějšího co jsem měl na srdci a pokud by toto řešení někoho zaujalo, rád doplním zbylé informace. Věnoval jsem tomuto návrhu 42 hodin, kdy jsem polovinu času proseděl s hlavou v dlaních a při pohledu do mapy nemohl přijít na žádnou variantu, jak městu ulehčit. Nakonec ale přeci jen něco vzniklo, dává to podle mého smysl a byl bych moc rád, kdyby se stal tento návrh inspirací.
S pozdravem Milan Kútník(pozemní stavby a obnova budov)
Odkaz na koncept: http://qver.rajce.idnes.cz/Koncept_dopravy_C.BROD/