Téma: Koncepce dopravy
Dobrý den,
chci na tomto fóru oslovit všechny, kteří mají zájem se podílet na vytváření koncepce dopravy ve městě. Po komunálních volbách v říjnu 2010 byla ustavena komise dopravy, které předsedám, jež si vzala úlohu řešit problematiku dopravy z koncepčního pohledu za své. Dosavadní výstupy z komise naleznete na adrese http://www.cesbrod.cz/category/zapisy-z … se-dopravy . Mezi naše velké úkoly bezesporu patří řešit otázku průjezdnosti centra města a s tím bezprostředně souvisí i otázka parkování.
Ještě si dovolím krátkou odbočku ke své osobě, neb už jsem byl označen i za podporovatele betonové lobby. Profesí jsem železničář a obecně podporuji ekologické a trvale udržitelné způsoby dopravy, tj. kromě cestování vlakem využívání ostatní veřejné dopravy (v případě našeho regionu jsou to kromě vlaků ještě autobusy) a nemotorové dopravy, tj. pěší a cyklodopravy. Protože však mé názory nejsou v české veřejnosti většinové, musím se mj. i z pozice předsedy komise dopravy a samozřejmě i z pozice vašeho zastupitele zabývat problematikou individuální automobilové dopravy, kterou využívají téměř všichni, tj. i já :-(
Ale nyní zpět k věci. Velmi často se na různých fórech zmiňuje nespokojenost s průjezdností městem, se systémem jednosměrných ulic a s parkováním. Vše jsou spojené nádoby, které se musí řešit komplexně. Většina z nás by jistě chtěla projet městem pokud možno bez problémů, bez zdržení, bez nebezpečných situací a zároveň by většina jistě chtěla mít možnost v centru bez problémů zaparkovat, zvláště pak, pokud tam bydlí (v tom případě jistě co nejblíže vchodovým dveřím svého domu). Bohužel vše dohromady nejde a musíme tudíž hledat kompromisy.
Základním předpokladem je pro nás mj. i výstup ze strategického plánu města, kde je jednoznačný požadavek na zklidnění centra města od dopravy, jinými slovy přes náměstí by neměla být tranzitní doprava. To se myslím vcelku daří právě kvůli jednosměrným ulicím. Mj. z tohoto pohledu nejsem osobně příznivcem zprůjezdnění Kouřimské brány pro automobily. Parkování na náměstí nevidím jako fatální problém. Existuje požadavek na zvýšení ceny parkovného, což si myslím je legitimní požadavek (více v zápisu komise dopravy ze 14.3.2011).
Velký problém ale máme po obvodu historického centra, tj. ulice Kollárova + Komenského a Jungmannova + Havlíčkova. Ulici Kollárovu si dovolím označit za nebezpečnou, protože kombinace silného provozu, množství zaparkovaných aut a množství dětí z blízkých škol je takřka vražedná. Zde se nabízí řešení, o kterém jsme diskutovali na komisi, ale které bude pro mnohé, zejm. residenty, problematické. Cílem je odlehčit provoz v Kollárově ulici, tudíž tranzit přes centrum převést obousměrně do ulice Jungmannovy a Havlíčkovy. Z toho ovšem vyplývá nemožnost parkovat v ulicích Jungmannova a Havlíčkova, protože by nebylo možné dodržet potřebnou šířku dvou jízdních pruhů. Předpokládám, že ulice Kollárova a Komenského by zůstaly z dopravního hlediska ve stávajícím stavu, kromě toho, že byl také předložen návrh na zpoplatnění parkování. Tato organizační opatření bych viděl jako řešení realizovatelné v brzké době a snad dostačující i do střednědobého časového horizontu. Otázka zvyšující se tranzitní dopravy, resp. i nové výstavby na okrajích města a tím i zvýšené dopravy do a z těchto lokalit se dá dlouhodobě řešit asi jen silničním obchvatem města. Ale to je otázka časově poměrně vzdálená, kterou ale musíme nyní řešit z důvodu pořizování nového územního plánu (více viz opět zápis z komise dopravy ze 14.3.2011).
Co se týče parkování v ostatních částech města. Velké problémy jsou jistě na sídlišti. Vím, že byla před několika lety vypracována studie, nicméně jsem zatím neměl možnost se s ní seznámit - o tom tedy více příště.
Dalším problémovým bodem je nádraží, kde byl již malý pokrok učiněn v podobě prvního parkoviště P+R. Další parkoviště by měla následovat, ale o tom již na tomto fóru také byla řeč. Mohu opět odkázat na adresu http://binko.wz.cz/2010-4.pdf . V odkazovaném dokumentu není zmíněn projekt parkoviště P+R pro cca 60 aut na místě současné železobetonové nakládací rampy východně od nádražní budovy, který je poměrně v pokročilém stavu přípravy (žádá se o dotaci).
Parkování na okraji centra je možné jak „u zrcadla“, tak u Lidlu a Penny. Myslím, že je to dostačující, ale třeba se mýlím. Parkování „u zrcadla“ bylo navrženo také zpoplatnit, ale přiznám se, že se mi to nejeví jako úplně šťastné, neb si myslím, že by měla existovat možnost parkování zdarma na okraji centra.
To je tedy na poprvé ode mne asi vše. Chtěl bych ještě zdůraznit, že v tomto tématu diskusního fóra bychom měli řešit jen otázky koncepčního charakteru, nikoliv stav komunikací, který jistě také všechny trápí. Zde se proto zkusme zamyslet trochu do delšího časového horizontu.
Děkuji vám za pochopení a zejména za vaše smysluplné podněty!
S pozdravem
Marek Binko