Dobrý den, předně se omlouvám za čekání. Pokusím se stručně odpovědět na vaše otázky.
K navýšení ceny za zpracování manuálu jednotného vizuálního stylu (JVS) nedošlo. Cena byla od začátku 150 tis. Kč bez DPH a šlo o jeden z parametrů zakázky. Každému z oslovených grafických studií (oslovili jsme grafiky, kteří obdobný materiál zpracovávali pro Úvaly, Poděbrady, Kamenický Šenov, Nymburk) bylo vyplaceno skicovné ve výši 10.000,- Kč. K manuálu JVS ještě dopracujeme pravidla pro použití historického znaku města tak, jak je to běžné v jiných městech, která mají svůj historický znak a současně si nechala vytvořit moderní grafický manuál a logo. Tady menší dodatečné náklady předpokládáme.
Zpracovatel návrhu jednotného vizuálního stylu byl vybrán ve výběrovém řízení. Vítězný návrh vybírala zvláštní komise sestavená z grafiků, výtvarníků, architektů, zástupců ZUŠ a Střední školy managementu a grafiky. Výsledek s heraldiky konzultován nebyl, protože logo není znakem ani městský znak nenahrazuje. Není ani oficiálním symbolem města, který by se musel řídit zákonnými normami pro použití oficiálních symbolů města. Je to grafický prvek určený pro běžné každodenní užití, propagaci a prezentaci města podle pravidel, která si město stanoví. Tvorbu měli na starosti profesionálové z grafického studia. Pokud jde o „pavézu“, na základě připomínky bude v manuálu upravena terminologie.
Jednotný vizuální styl netvoří pouze logo, ale též písmo, barvy, různé verze pro různé příležitosti užití a grafická pravidla, jak s tím vším pracovat. Jde o podklad při tvorbě dalších materiálů, abychom do budoucna předešli různosti a jakkoli dobře myšlené lidové tvořivosti. Obsahově by měl jednotný vizuální styl a logo odrážet některou typickou vlastnost města, významnou stavbu nebo památku, popřípadě to, jak město jako jeho obyvatelé vnímáme a co je pro ně charakteristické. Většina návrhů včetně vítězného akcentovala bohatou historickou tradici Českého Brodu, proto se zde objevuje motiv korunky i štítu (a podobné motivy se objevovaly i v dalších návrzích).
Podobnost prvků jednotného vizuálního stylu s jinými grafickými koncepty nebo průmyslovými známkami jsme neověřovali. Pokud k nějaké podobnosti došlo, je čistě náhodná. Ohledně ruské verze amerického řetězce těžko mohlo dojít k napodobení, neboť návrhy do naší soutěže vznikly ještě před ruskou invazí na Ukrajinu. Tečka podle autorů symbolizuje hrdost města, ale slyšel jsem, že by to mohl být kámen, který spadl z městských hradeb. To nechme na fantazii každého z nás.
Jednotný vizuální styl, kde bude mít své pevné místo i historický městský znak, by měl postupně sjednotit dosud nesourodé a více nebo méně kvalitní grafické výstupy města a jeho organizací od webových stránek přes tištěné a propagační materiály, pozvánky, programy až po turistické informační systémy.